Myytiinkö sinulle kallista sähköä siirtotuotteen optimointipalvelun varjolla?

Julkaistu 7.4.2020

Meille on tullut yhteydenottoja huolestuneilta asiakkailta, joille on myyty siirtotuotteen tarkistamispalvelun varjolla ylihintaisia sähkösopimuksia. Olethan tarkkana puhelinmyyjien kanssa. Älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa valtakirjaa harkitsemattomasti. Siirtotuotteen optimoinnin saat maksutta asiakaspalvelustamme.

Jotkut sähkönmyyjät tarjoutuvat tarkistamaan, maksatko sähkönsiirrosta enemmän kuin tarvitsee. Tämän siirtotuotteen tarkistamisen yhteydessä sähkönmyyjä haluaa sinulta valtakirjan, jonka avulla tarkistamisen voi suorittaa verkkoyhtiöstä ja kauppaan kuuluu sähkösopimus, joka astuu voimaan joko välittömästi tai heti, kun edellinen, määräaikainen sähkösopimuksesi päättyy. Tämä sähkösopimus astuu voimaan usein pitkänkin ajan kuluttua ja sen hintataso ei voimaantullessaan useinkaan vastaa enää kilpailukykyistä sähkön hintaa.

1. Älä turhaan osta ilmaista palvelua

Siirtotuotteen ja pääsulakekoon tarkistaminen on maksuton palvelu, joka kuuluu verkkopalveluihin. Saat tarkistamisen yhdellä yhteydenotolla ja maksutta asiakaspalveluumme. Kun tarkistat siirtotuotteen asiakaspalvelussamme, näemme sähkönkäyttötietosi ja voimme yhdessä keskustella siirtotuotteen sopivuudesta. Lämpimän sään takia vähentyneen sähkönkäytön takia ei ole järkevää vaihtaa sulakekokoa pienemmäksi, jos pakkastalvena sen joutuu taas muuttamaan takaisin. Muutoksista aiheutuu turhia kustannuksia. Mutta jos sähkönkäytössä on tapahtunut olennaisia muutoksia, kuten esim. lämmitystavan muuttuminen, sulakekokoko ja siirtotuote on hyvä tarkistuttaa asiakaspalvelustamme. Asiakas voi vaihtaa sähkön siirtotuotetta maksutta enintään kerran vuodessa. Osa sähkönsiirtotuotteista on vuodenaikatuotteita ja sen vuoksi niiden maksuton vaihtaminen edellyttää yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukauden voimassaoloa.

2. Ostitko siirtosopimuksen tarkistamisen vai sähköä?

Jos annat sähkönmyyjälle valtakirjan siirtotuotteen tarkistamista varten, sitoudut usein myös sähkösopimukseen tämän uuden kumppanin kanssa. Puhelut nauhoitetaan ja vastatessasi ”Kyllä” kysymyksiin, sopimus on pätevä. Sinulla on 14 vuorokauden mittainen oikeus peruuttaa puhelimessa tekemäsi sähkösopimus, mutta usein sähkösopimus astuu voimaan edellisen sopimuksen loputtua, esimerkiksi 2 vuotta puhelun jälkeen. Silloin peruuttamismahdollisuutta ei välttämättä enää ole, vaikka sähkön hinta olisikin senhetkiseen markkinahintaan verrattuna kohtuuton.

3. Älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvia valtakirjoja harkitsemattomasti

Kun puhelinmyyjä tarjoaa sinulle sähkösopimusta ja siirtotuotteen optimointipalvelua, älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa valtakirjaa ilman tarkkaa harkintaa. Annat samalla mahdollisuuden tarkistaa nykyisen sähkönmyyjäsi ja sähkö­sopimuksen voimassaoloajan, jolloin uusi sopimus saadaan vaivatta voimaan. Valtakirjan peruminen onnistuu yleensä vain kirjallisesti ja markkinoilla on valitettavasti sähkönmyyjiä, joiden asiakaspalvelua on hankala tai jopa mahdoton tavoittaa.

4. Jos kuitenkin kävi niin ja kaduttaa, mitä voit tehdä?

Mitä voit tehdä, jos sait sähkösopimuksen vastoin tahtoasi? Jos sähkösopimuksesi ehtii alkaa, me sähköverkkoyhtiönä emme voi puuttua automaattisesti sinun ja sähkönmyyjän väliseen sopimukseen, vaikka se mielestäsi olisi aiheeton. Mutta sinulla on mahdollisuus vaikuttaa.

Voit kiistää sopimuksen

Jos näkemyksesi mukaan sähkönmyyntisopimusta uuden myyjän kanssa ei ole syntynyt tai se on tehty epäasiallisesti tai puutteellisin tiedoin, voit peruuttaa sähkö­sopimuksen vaihtamisen ilmoittamalla erikseen uudelle sähkönmyyjälle kiistäväsi sähkönmyyntisopimuksen pätevyyden. Jos uusi myyjä ei hoida peruutusta pyynnöstäsi huolimatta, voit kiistää sopimuksen kirjallisella ilmoituksella sähköverkkoyhtiöösi eli meille Savon Voimaan.

Sinun vastuullasi on, että on olemassa oikeudellisesti pätevä peruste kiistää sähkönmyyntisopimuksen pätevyys. Me emme voi ottaa kantaa siihen, onko uusi sähkönmyyntisopimus tehty oikein. Sopimuksen oikeellisuuteen liittyvät kysymykset ovat sähkönmyyjien ja heidän asiakkaidensa välisiä sopimusriitoja ja ratkaistaan osapuolten välisillä neuvotteluilla tai kuluttajariitalautakunnassa.

Kysy lisää asiakaspalvelustamme!

Mitä uutta?

Väppi-palvelussa voi esiintyä hitautta

Teemme tietojärjestelmien päivityksiä keskiviikosta 20.9.2023 kello 15.00 alkaen ja muutostöiden on arvioitu olevan ohi torstaina 21.9.2023 iltapäivällä.
Lue lisää

Häiriöt,
20.9.2023

Sähköverkon myrskyvaurioita korjattu pitkin päivää – tilanne palautuu normaaliksi iltaan mennessä

Aamupäivän aikana alkaneet voimakkaat puuskat kaatoivat puita linjoille pääasiassa Kuopion eteläpuoleisella alueella ja sähköt olivat poikki enimmillään 7400 käyttöpaikasta.
Lue lisää

Häiriöt,
20.9.2023

Kaukolämmön jakelukeskeytys Nilsiän keskustassa

Torstaina 21.9.2023 kello 8.00-17.00 välisenä aikana on Nilsiän keskustassa Nilsiäntien länsipuolisella alueella kaukolämmön jakelukeskeytys.
Lue lisää

Häiriöt,
20.9.2023

Syysmyräkkä katkoo sähköjä Savon Voima Verkon jakelualueella

Lounaasta puhaltava sateinen syysmyrsky on rantautunut Savon Voima Verkon jakelualueelle katkoen sähköjä Kuopion eteläpuoleisella alueella.
Lue lisää

Häiriöt,
20.9.2023

Suunnittele lisäeristäminen hyvin ja rakennuksen ehdoilla

Yläpohjan eristäminen on järkevä tapa pienentää energiakuluja. Hyvä suunnittelu on tärkeää. Aina kannattaa tutustua oman rakennuksen toimintaan ja rakenteisiin kunnolla ja tehdä päätökset niiden mukaan.
Lue lisää

Energiaa säästämässä,
20.9.2023

Savon Voima Verkon jakelualueelle ennusteissa myrskyä – varaudumme viankorjaukseen

Ennusteen toteutuessa myrskytuulet aiheuttavat sähkökatkoja koko jakelualueella. Pyydämme asiakkaitamme varautumaan.
Lue lisää

Häiriöt,
19.9.2023