Myytiinkö sinulle kallista sähköä siirtotuotteen optimointipalvelun varjolla?

Julkaistu 7.4.2020

Meille on tullut yhteydenottoja huolestuneilta asiakkailta, joille on myyty siirtotuotteen tarkistamispalvelun varjolla ylihintaisia sähkösopimuksia. Olethan tarkkana puhelinmyyjien kanssa. Älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa valtakirjaa harkitsemattomasti. Siirtotuotteen optimoinnin saat maksutta asiakaspalvelustamme.

Jotkut sähkönmyyjät tarjoutuvat tarkistamaan, maksatko sähkönsiirrosta enemmän kuin tarvitsee. Tämän siirtotuotteen tarkistamisen yhteydessä sähkönmyyjä haluaa sinulta valtakirjan, jonka avulla tarkistamisen voi suorittaa verkkoyhtiöstä ja kauppaan kuuluu sähkösopimus, joka astuu voimaan joko välittömästi tai heti, kun edellinen, määräaikainen sähkösopimuksesi päättyy. Tämä sähkösopimus astuu voimaan usein pitkänkin ajan kuluttua ja sen hintataso ei voimaantullessaan useinkaan vastaa enää kilpailukykyistä sähkön hintaa.

1. Älä turhaan osta ilmaista palvelua

Siirtotuotteen ja pääsulakekoon tarkistaminen on maksuton palvelu, joka kuuluu verkkopalveluihin. Saat tarkistamisen yhdellä yhteydenotolla ja maksutta asiakaspalveluumme. Kun tarkistat siirtotuotteen asiakaspalvelussamme, näemme sähkönkäyttötietosi ja voimme yhdessä keskustella siirtotuotteen sopivuudesta. Lämpimän sään takia vähentyneen sähkönkäytön takia ei ole järkevää vaihtaa sulakekokoa pienemmäksi, jos pakkastalvena sen joutuu taas muuttamaan takaisin. Muutoksista aiheutuu turhia kustannuksia. Mutta jos sähkönkäytössä on tapahtunut olennaisia muutoksia, kuten esim. lämmitystavan muuttuminen, sulakekokoko ja siirtotuote on hyvä tarkistuttaa asiakaspalvelustamme. Asiakas voi vaihtaa sähkön siirtotuotetta maksutta enintään kerran vuodessa. Osa sähkönsiirtotuotteista on vuodenaikatuotteita ja sen vuoksi niiden maksuton vaihtaminen edellyttää yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukauden voimassaoloa.

2. Ostitko siirtosopimuksen tarkistamisen vai sähköä?

Jos annat sähkönmyyjälle valtakirjan siirtotuotteen tarkistamista varten, sitoudut usein myös sähkösopimukseen tämän uuden kumppanin kanssa. Puhelut nauhoitetaan ja vastatessasi ”Kyllä” kysymyksiin, sopimus on pätevä. Sinulla on 14 vuorokauden mittainen oikeus peruuttaa puhelimessa tekemäsi sähkösopimus, mutta usein sähkösopimus astuu voimaan edellisen sopimuksen loputtua, esimerkiksi 2 vuotta puhelun jälkeen. Silloin peruuttamismahdollisuutta ei välttämättä enää ole, vaikka sähkön hinta olisikin senhetkiseen markkinahintaan verrattuna kohtuuton.

3. Älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvia valtakirjoja harkitsemattomasti

Kun puhelinmyyjä tarjoaa sinulle sähkösopimusta ja siirtotuotteen optimointipalvelua, älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa valtakirjaa ilman tarkkaa harkintaa. Annat samalla mahdollisuuden tarkistaa nykyisen sähkönmyyjäsi ja sähkö­sopimuksen voimassaoloajan, jolloin uusi sopimus saadaan vaivatta voimaan. Valtakirjan peruminen onnistuu yleensä vain kirjallisesti ja markkinoilla on valitettavasti sähkönmyyjiä, joiden asiakaspalvelua on hankala tai jopa mahdoton tavoittaa.

4. Jos kuitenkin kävi niin ja kaduttaa, mitä voit tehdä?

Mitä voit tehdä, jos sait sähkösopimuksen vastoin tahtoasi? Jos sähkösopimuksesi ehtii alkaa, me sähköverkkoyhtiönä emme voi puuttua automaattisesti sinun ja sähkönmyyjän väliseen sopimukseen, vaikka se mielestäsi olisi aiheeton. Mutta sinulla on mahdollisuus vaikuttaa.

Voit kiistää sopimuksen

Jos näkemyksesi mukaan sähkönmyyntisopimusta uuden myyjän kanssa ei ole syntynyt tai se on tehty epäasiallisesti tai puutteellisin tiedoin, voit peruuttaa sähkö­sopimuksen vaihtamisen ilmoittamalla erikseen uudelle sähkönmyyjälle kiistäväsi sähkönmyyntisopimuksen pätevyyden. Jos uusi myyjä ei hoida peruutusta pyynnöstäsi huolimatta, voit kiistää sopimuksen kirjallisella ilmoituksella sähköverkkoyhtiöösi eli meille Savon Voimaan.

Sinun vastuullasi on, että on olemassa oikeudellisesti pätevä peruste kiistää sähkönmyyntisopimuksen pätevyys. Me emme voi ottaa kantaa siihen, onko uusi sähkönmyyntisopimus tehty oikein. Sopimuksen oikeellisuuteen liittyvät kysymykset ovat sähkönmyyjien ja heidän asiakkaidensa välisiä sopimusriitoja ja ratkaistaan osapuolten välisillä neuvotteluilla tai kuluttajariitalautakunnassa.

Kysy lisää asiakaspalvelustamme!

Mitä uutta?

Säävarmaa sähköverkkoa valmistui Karttulan ja Pihkainmäen alueelle

Verkkoa on muutettu säävarmaksi verkostostrategian mukaisesti. Vanhaa verkkoa on kaapeloitu ja ilmajohdot on rakennettu teiden varsille.
Lue lisää

Ajankohtaista, Sähkö, Säävarma,
6.5.2024

Keskeytys lämmönjakelussa Kiuruvedellä

Maanantaina 6.5.2024 klo 9–16 on kaukolämpöverkoston vaurion korjauksesta johtuva keskeytys lämmönjakelussa Kiuruvedellä Asematien alueella.
Lue lisää

Häiriöt,
3.5.2024

Lapinlahden Hyvä Eväs pitää grillin kuumana läpi kesän

Lapinlahdella 5-tien varressa maamerkiksi muodostunut grilli Hyvä Eväs on toiminut Salonsalmen levähdysalueella vuodesta 2005 saakka.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakastarinat, Sähkö,
1.5.2024

Tule vaikuttamaan tulevaisuuden sähköverkon kehittämiseen – anna palautetta kehittämissuunnitelmaan

Avasimme sivuston, jonka kautta asiakkaat pääsevät tutustumaan sähköverkon kehityssuunnitelmaan. Tule mukaan vaikuttamaan tulevaisuuden verkon kehittämiseen ja anna palautetta 2.6.2024 mennessä!
Lue lisää

Ajankohtaista, Sähkö, Säävarma,
30.4.2024

Asiakaspalvelun aukioloajat vapun ja helatorstain aikaan

Savon Voiman ja Kuopion Energian yhteinen asiakaspalvelupiste on suljettuna 9.–10.5. Myös puhelinpalvelussa on poikkeusaikataulu.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
30.4.2024

Vesannolla suoritetaan verkon tarkastusta dronella

Savon Voima Verkko Oy sekä Insplan Oy pilotoivat dronella tehtävää akustista verkon tarkastusta Vesannolla.
Lue lisää

Ajankohtaista,
29.4.2024