Häiriötilanteet
Energiansaannin luotettavuus on koko yhteiskunnan toimivuuden perusta. Meidän tehtävämme on mahdollistaa se luotettavasti ja turvallisesti. Kun häiriö sattuu kohdalle, reagoimme heti ja tiedotamme nopeasti. Tutustu ohjeisiin, kuinka toimia kaukolämmön ja sähkön häiriötilanteissa. Huollamme ja saneeraamme energiaverkkojamme ympäri vuoden. Voit tarkastella kiinteistösi lähellä olevia työmaita karttapalvelustamme.

Katso keskeytystilanne ja tee vikailmoitus
Onko sähkönjakelussa häiriöitä? Havaitsitko sähköjohtoon kallellaan olevan puun tai linjoihin lentäneen linnun? Auta meitä paikantamaan vika- ja vaaranpaikat ja ilmoita havainnoistasi karttapalvelun kautta.
Avaa kartta ja tee ilmoitusSähkön verkkopalvelun häiriötilanteet
Palvelemme 24 h -vikapalvelunumerossa 0800 307 400 sähkön verkkopalveluun liittyvissä häiriötilanteissa. Laajoissa häiriötilanteissa monilla radiokanavilla kerrotaan tilannetietoja. Sähkönjakelun tilaa ja häiriötiedotteita voit seurata verkkosivujemme lisäksi myös facebook-sivullamme.
Väpistä voit tilata Häiriövahti-palvelumme, joka lähettää sinulle automaattisesti viestin tiedossamme olevista keskijänniteverkon sähkökatkoista heti vian ilmettyä joko tekstiviestinä tai sähköpostina. Huomiothan, että jakelumuuntajan ja sähkönkäyttöpaikkasi välisen pienjänniteverkon vikojen tai harvinaisempien alue-/valtakunnan verkon vikojen aiheuttamista sähkökatkoista emme vielä pysty Häiriövahdin kautta vikailmoitusta lähettämään. Väppiin pääset nettisivuiltamme tai voit ladata sen Väppi-mobiilisovelluksena älypuhelimeesi. Väpin kautta voit myös ilmoittaa meille tiedot havaitsemastasi vikapaikasta.
Katso myös:
Näin toimit sähkökatkotilanteessa
Keskijänniteverkon sähkökatkot kartalla
Savon Voima Verkon sähkökatkokartta näyttää sinulle tiedot keskijänniteverkon alueella olevista häiriötilanteista ja suunnitelluista työkeskeytyksistä. Huomioithan, että kartassa eivät näy pienjänniteverkon viat, jotka sijaitsevat jakelumuuntajan ja sähkönkäyttöpaikan välillä. Jos kiinteistössäsi on sähköt poikki ja vika ei näy kartalla, tee karttapalvelun avulla vikailmoitus. Ilmoituksen voit tehdä myös, jos esimerkiksi havaitset sähkölinjalle kaatuneen tai kaatumassa olevan puun.
Kaukolämmön häiriötilanteet
Tiedotamme aina suunnitelluista kaukolämmön jakelukeskeytyksistä www-sivujemme häiriötiedotteet-osiossa sekä facebook-sivullamme. Toisinaan joudumme keskeyttämään kaukolämmön jakelun. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kaukolämpöverkoston korjaustyöt tai uusien asiakkaiden liittäminen kaukolämpöverkkoon. Keskeytykset ovat yleensä lyhytaikaisia.
Palvelemme asiakkaitamme puhelinnumerossa 017 224 400 maanantaista torstaihin kello 8–18 ja perjantaisin kello 8–16. Juhlapyhien aattona palvelu on avoinna 8–16 ja arkipyhinä suljettu.
Kaukolämmön maksuton vikapäivystys palvelee numerossa 0800 307 800 vuorokauden ympäri.
Kaukolämmön asiakaslaitteiden 24 h -vikapäivystys
Kaukolämmön varallaolijamme ovat käytettävissäsi myös silloin, jos vika kohdistuu kiinteistön omiin kaukolämpölaitteisiin. Palvelun tavoitteena on selvittää vika puhelimitse ja antaa ensiapu, jotta pärjäisit lopulliseen korjaukseen saakka. Voimme tarjota myös korjauspalvelua paikan päällä palveluhinnastomme mukaisin hinnoin. Työhön käytetyt varaosat veloitamme erikseen.
24 h -vikapäivystys sisältää:
- Maksuton 24H-vikapalvelunumero 0800 307 800
- Vian todentaminen ja hätäapukorjaus
- Mahdollinen vian lopullinen korjaus (lisätyönä)
- Ohjeistus asiakkaalle jatkotoimenpiteistä
Hyvä muistaa kaukolämpökeskeytyksen aikana:
- Lyhytaikainen keskeytys ei laske merkittävästi sisälämpötilaa.
- Astian- ja pyykinpesukonetta voi käyttää normaalisti.
- Ethän tuuleta tai käytä liesituuletinta turhaan.
- Tarkista keskeytyksen jälkeen, että kaikki laitteet toimivat normaalisti.