Lapinlahden Hyvä Eväs pitää grillin kuumana läpi kesän

Julkaistu 1.5.2024

Lapinlahdella 5-tien varressa maamerkiksi muodostunut grilli Hyvä Eväs on toiminut Salonsalmen levähdysalueella vuodesta 2005 saakka. Iisalmessa alun perin toiminut grilli laajensi toimintaansa Lapinlahdelle yrittäjä Erkki ”Eko” Räisäsen päähänpistosta.

– Halusin lähteä kokeilemaan perinteisen grillin mahdollisuuksia Iisalmen ulkopuolelle ja lisäksi mieli teki kokeilla perinteisen kevyen grillikioskin konseptia kivijalkaliikkeen sijaan, Eko Räisänen kertoo.

Lapinlahden Hyvä Eväs toimii pelkästään kesäkautena ja avautuu yleensä helmi–maaliskuun aikana. Grillin luukku sulkeutuu aina syksyllä elo–syyskuussa. Tästä syystä grillin sähkönkäyttö korostuu kesäkautena, jolloin pienestä koostaan huolimatta yritys kuluttaa sähköä runsaasti.

– Meillä toiminta on sellaista kylmän ja kuuman keskinäistä taistelua. Grillit ja keittimet ovat jatkuvasti kuumana ja toisaalta kylmäkoneet ja ilmastointi tekevät jatkuvasti kylmää pitäen elintarvikkeet sekä meidät työntekijät viileinä, Räisänen kuvailee.

Räisäsen mukaan grillin toiminnassa lämpötilalla on suuri merkitys kaikkeen toimintaan. Hyvä ilmanvaihto on kaiken A ja O, jotta toiminta on mahdollista pienissä tiloissa. Ilmastointikone tuottaa grillin sisälle viileää ilmaa, ja toisaalta grillin liesituuletin imee jatkuvasti ilmaa tilasta ulos. Ilmanvaihto on näin enemmän alipaineinen kuin ylipaineinen, ja grillin luukulla käy jatkuvasti pieni sisäänpäin virtaava tuulenvire.

– Viileällä kelillä tässä grillin luukulla pysyy hyvin pää viileänä kiireestä huolimatta, Eko naurahtaa.

Hinnan ja laadun kohtaamispiste

Grilli Hyvä Eväksen ruokalistalle kuuluu yhteensä 39 annosta. Valinnan varaa on siis reilusti ja Räisäsen mukaan annoksia toteutetaan myös raaka-aineiden suomissa rajoissa asiakkaan mielikuvituksen mukaan.

– Tarjottavien annosten osalta tärkeintä on, että hinta ja laatu kohtaavat. Hyvällä laadulla ja herkullisella makuelämyksellä varmistetaan, että asiakkaat tulevat uudelleen. Tämä on meidän kaltaisillemme pienille ruoka-alan yrityksille erittäin tärkeää, Eko korostaa.

Myös sähkön toimituksessa Räisänen näkee laadun merkityksen tärkeänä. Siitä hyvänä esimerkkinä hän pitää tilannetta, jolloin pian grillin perustamisen jälkeen Lapinlahden kylällä oli myrskyn takia ollut hieman pidempi sähkökatko, ja paikalliset asukkaat eivät olleet päässeet tekemään ruokaa kodeissaan.

– Tuolloin meillä oli grillillä kuitenkin onneksi sähköt toiminnassa, ja pian saimmekin oikein ison aallon asiakkaita ruokailemaan. Sen myräkän muistaa kyllä hyvin, Eko kertoo.

Savon Voiman toimitusvarmuudesta Räisäsellä on positiivisia kokemuksia. Grillin toiminta on ollut lähes katkeamatonta, ja muutenkin palvelu on hänen mielestänsä pelannut hyvin. Nykyisin säävarman verkon rakentumisen kautta myös myrskyjen aiheuttamat katkot ovat Räisäsen mukaan olleet kokonaan poissa.

– Sähkö on meille elinehto, jota ilman ei grilliä voida pyörittää. Mikäli sähköt katkeaisivat, tarkoittaisi se sen päivän osalta lapun laittamista luukulle, Eko korostaa.

Katoavan kansanperinteen puolesta

Grilli Hyvä Eväs on Räisäsen mukaan vielä perinteinen grillikioski, jollaisia ei enää joka kylältä löydy. Suuret ketjut sekä kebabpizzeriat ovat yleistyneet ja pienet perinteiset grillit ja nakkikioskit ovat jääneet taka-alalle. Muutos on ollut suurta, mutta Hyvä Eväksen kaltaisille perinteisille pienille paikoillekin on Räisäsen mukaan edelleen tilausta.

Yli 15 vuotta ravintola-alalla ollut Julia Leskinen pitää grillillä työskentelystä. Parisen vuotta Hyvä Eväksellä työskennellyt Leskinen tykkää erityisesti grillin asiakkaista.

– Meillä kyllä selkeästi nähdään asiakaskunnassa positiivinen vastaanotto ja suhtautuminen grilliyrittämiseen. Grillillä on mahtava asiakaskunta sekä paljon vakituisia asiakkaita, joista olemme todella onnellisia. Ei tarvitse erikseen mainostaa toimintaa, vaan asiakkaat tuntuvat hyvin osaavan pysähtyä grillille nappaamaan evästä, Räisänen kiittelee.

Hyvä Eväs toimii kahdessa vuorossa ja suhteellisen pienellä henkilökunnalla, mikä asettaa tiettyjä vaatimuksia työntekijöille. Vauhtia pitää kestää ja toisaalta täytyy olla valmis hyväksymään työn kausiluonteisuus.

Yli 15 vuotta ravintola-alalla ollut Julia Leskinen pitää grillillä työskentelystä. Nyt pari vuotta Hyvä Eväksellä työskennellyt Leskinen tykkää erityisesti grillin asiakkaista.

– Asiakkaat ovat mahtavia, ja aikaisempaan baarityöhön verrattuna ero on kirjaimellisesti kuin yöllä ja päivällä, Leskinen naurahtaa.

Katso lisää grillin Facebook-sivulta: facebook.com/GrilliHyvaEvas

Verkon varrelta -juttusarjassa nostamme parrasvaloihin mielenkiintoisia henkilöitä ja asiakastarinoita yksityis- ja yritysasiakkaidemme joukosta. Jutuissa tuomme esille asiakkaidemme ajatuksia energian käytöstä ja siitä, millaista on olla verkkopalvelu- tai kaukolämpöasiakkaana.

Mitä uutta?

Kaukolämpö kehittyy

Viime vuosien aikana Savon Voimalla on tehty paljon töitä kaksisuuntaisen kaukolämmön ja asiakkaiden luona syntyvän hukkalämmön parissa.
Lue lisää

Blogi, Energiaa säästämässä, Kaukolämpö,
15.10.2024

Lämmönjakolaitteistojen kunnolla on merkitystä

Kiinteistösi energiatehokkuus ja kustannusten hallinta alkavat lämmönjakolaitteiston kunnosta. Avaamme blogissamme sitä, miksi lämmönjakolaitteiston kunto ja säännöllinen huolto ovat tärkeitä sekä miten nykyaikaiset laitteet auttavat optimoimaan energian käyttöä
Lue lisää

Blogi, Kaukolämpö,
9.10.2024

Keskiviikon ja torstain väliselle yölle ennustetusta myrskystä kohonnut riski sähkökatkoille

Ilmatieteen laitoksen sääennusteen mukaan keskiviikon ja torstain 9.-10.10. väliselle yölle on Savon Voima Verkon alueelle on saapumassa voimakkaita, jopa 17-21 m/s puhaltavia kaakonpuoleisia puuskatuulia sekä runsasta sadetta. Saapuva myrsky alkaa näkyä alueellamme jo keskiviikko aamusta voimakkaana noin 15 m/s puhaltavana tuulena sekä sateena, ja voimakkaimmillaan tuulet puhaltavat keskiviikon ja torstain välisenä yönä klo 22.00–05.00 välillä.
Lue lisää

Ajankohtaista, Häiriöt,
8.10.2024

Savon Voiman hinta- ja sopimusehtoviestintä uudistuu 1.12.2024 alkaen

Joulukuun alusta lähtien viestimme hinta- ja sopimusehtomuutoksista ensisijaisesti sähköisesti uusien verkkopalveluehtojen mukaisesti. Pääasiallinen viestintäkanavamme on asiakkaan meille ilmoittama sähköpostiosoite.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu, Hinnat ja ehdot,
8.10.2024

Aste alemmas auttaa saavuttamaan jo 5 % säästön lämmitysenergiassa

Energiansäästöviikko on jälleen täällä ja haluamme nostaa esille vinkkejä, kuinka vähentää omaa energiankulutusta.
Lue lisää

Ajankohtaista, Energiaa säästämässä,
7.10.2024

Energiansäästöviikko on täällä jälleen

Energiansäästöviikkoa vietetään jälleen lokakuussa viikolla 41. Tämän vuotinen energiansäästöviikko on järjestyksessään jo 27., joten energiansäästöstä ja sen tärkeydestä on puhuttu pitkään.
Lue lisää

Ajankohtaista, Blogi, Energiaa säästämässä,
7.10.2024