Aidon 7000 -sarjan mittareilta ilmoitus sähkökatkosta jatkossa suoraan Väppiin
Väpin käyttäjille on otettu käyttöön uusi automaattinen hälytys, joka reagoi suoraan uusien Aidon 7000 -sarjan sähkömittarien tapahtumiin.

Tilanteessa, jossa sähköt katkeavat mittarilta, voi syynä olla laajempi alueellinen sähköverkon vika, kiinteistössä tai sen sähköliittymässä ilmennyt häiriö tai asiakkaan oma toimenpide, kuten esimerkiksi pääsulakkeiden irrottaminen. Jatkossa näissä tilanteissa Väppi lähettää viestin käyttäjän viestikansioon automaattisesti, mikäli asiakkaalla on käytössä uuden mallinen Aidon 7000 -sarjan sähkömittari.
Sähköjen katketessa Väppiin saapuu seuraava ilmoitus:
Sähkömittarin automaattinen hälytys sähköjen katketessa
Sähkömittarin automaattinen hälytys. Sähköt katkesivat sähkömittarilta ja kiinteistöstä. Jakelualueella olevat sähkökatkot voitte tarkastaa https://hairioinfo.savonvoima.fi/. Mikäli sähkökatko jatkuu pidempään olkaa tarvittaessa yhteydessä vikapalveluumme 0800 307 400.Sähkömittarin automaattinen hälytys sähköjen palauduttua
Sähkömittarin automaattinen hälytys. Sähköt palautuivat sähkömittariin ja kiinteistöön. Olkaa tarvittaessa yhteydessä vikapalveluumme 0800 307 400.
Asiakkaamme saavat ilmoitukset Väppiin ainoastaan tilanteessa, jossa asiakas on itse aktivoinut Väpin häiriövahtiominaisuuden, joko sms-ilmoituksena, sähköpostilla tai molemmilla edellä mainituilla tavoilla. Ilmoituksia ei lähetetä mikäli häiriövahti-ominaisuus ei ole aktivoitu. Mikäli Väpin käyttäjällä on häiriövahti-ilmoitukset sekä push-notifikaatiot sallittuna, hälytys näkyy myös suoraan puhelimen näytöllä ponnahdusikkunana.
– Uusien mittarien etuna on, että ne ilmoittavat heti, kun sähköt katkeavat, jolloin asiakas voi reagoida nopeasti ja tarvittaessa ottaa yhteyttä vikapalveluumme. Aiemmin emme nähneet kaikkia pääsulakkeiden takana tapahtuvia vikoja tai katkaisuja, ellei asiakas itse ilmoittanut niistä. Monista älykkäistä ominaisuuksista huolimatta sähkömittari ei kuitenkaan tiedä, mikä on syynä sähköjen katkaisuun, joten tuomme tämän katkotiedon asiakkaidemme saataville, jotta he voivat tarvittaessa olla yhteydessä vikapalveluumme, Savon Voiman palveluvastaava Mikko Vähäsaari kertoo.
Toiminto on tällä hetkellä koekäytössä pienelle testikäyttäjäryhmälle, ja sen toimivuutta seurataan aktiivisesti ennen laajempaa käyttöönottoa.