Sähköinen asiointi

Tutkimme kuluttaja-asiakkaiden verkkopalvelutuotteiden harmonisointia

Julkaistu 22.2.2022

Sähköverkkoyhtiöissä ollaan laajamittaisesti siirtymässä myös kuluttaja-asiakkaiden hinnoittelussa perinteisen perusmaksun ja käytetyn energian sisältävistä tuotteista tehotuotteisiin. Niissä laskulle tulee mukaan tehokomponentti. Tämä lisäys ei tarkoita automaattista hinnankorotusta, kun samalla alennetaan perusmaksun ja energiamaksun osuutta. Tavoitteena on, että jatkossa asiakas pystyy nykyistä enemmän itse vaikuttamaan siirtomaksuunsa. Mitä tasaisemmin sähköä käyttää, sitä enemmän se palkitsee laskun loppusummassa.

Miksi tehotuote?  

Mitä suurempaa tehoa tarvitaan, sitä järeämpää sähköverkkoa meidän on rakennettava. Tehon mukaantulo verkkopalvelumaksuihin myös kuluttaja-asiakkailla muuttaa sähkönsiirrosta maksettavaa hintaa entistä enemmän kustannuksia vastaavaksi. Kustannuksia ohjataan jatkossa aiheuttamisperiaatteen mukaisesti enemmän niille, jotka verkkoa oikeasti kuormittavat. 


Väpistä löytyy jo nyt työkalu kuukausikohtaisen huipputehon tarkasteluun.

Lisää vaikutusmahdollisuuksia sähkölaskuun  

Kun tehomaksu määräytyy käytetyn huipputehon mukaan, on edullisempaa ajoittaa sähkönkäyttö tasaisesti niin, ettei kulutushuippuja syntyisi. Omaa sähkönkäytön ohjausta voi tehdä itse ajoittamalla omia toimintojaan. Automaattisesti se voidaan  hoitaa erilaisten ohjausjärjestelmien avulla. Ohjauksessa on hyvä käyttää talotekniikkaa ja huomioida asia esim. tulevissa remonteissa.

Tehotuotteen rakenne   

Tutkimme parhaillaan sitä, millainen tehotuote soveltuu parhaiten kuluttaja-asiakkaille ja joitakin linjauksia olemme jo tehneet. Tehomaksu tulee perustumaan käytetyn sähkön huipputehoon. Maksu ei rankaise yksittäisestä piikistä, vaan siinä huomioidaan kuukauden kolmen suurimman tuntitehon keskiarvo. Tehomaksu määritetään erikseen joka kuukaudelle, joten esim. talviaikaiset tehopiikit eivät rasita kesäajan sähkölaskuja.   

Vähemmän sähköä käyttäville asiakkaille muutoksella ei ole vaikutusta, koska  tehomaksu tulee laskutukseen vain, jos huipputeho ylittää tuotteelle määritetyn kynnystehon. Sen suuruus tämän hetken arvion mukaan tulee olemaan 5-8 kW välillä. Tyypillisesti alle 10 000 kWh:a vuodessa käyttävillä asiakkailla tehot jäävät noiden arvojen alle. Asiakkaalta veloitettavalla perusmaksulla
katetaankin kynnystehon alle jäävä teho-osuus.  

Milloin tehomaksu otetaan käyttöön ja ketä se koskettaa?  

Teemme selvitystä tuoterakenteen muutokselle ja tehotuotteet tullaan ottamaan käyttöön portaittain lähivuosien aikana. Se, mihin nykyisiin tuotteisiin (yleissähkö, kausisähkö ja yösähkö) tämä vaikuttaa ja miten – on vielä selvitettävänä. Tehon osuus on kuitenkin merkityksellinen jo alle 3×63 A asiakkailla, mikäli vuotuinen sähkönkäyttö on yli 10 000 kWh:a vuodessa.  

Kerromme asiasta tarkemmin selvitystyön jälkeen ja tuomme myös esille konkreettisia keinoja huipputehojen pienentämiseen.

Jos oman sähkönkäyttösi huipputehot kiinnostavat, Väppi-palvelusta löytyy helposti edellisen kuukauden viisi suurinta tuntitehoa ja tarvittaessa sieltä saat ladattua käyttöösi kokonaisen vuoden tuntitehotiedot. 

Mitä uutta?

Ulla-myrskystä palautuminen onnistui nopeasti – investoinnit säävarmaan verkkoon kantavat hedelmää

Ulla-myrsky katkaisi sähköt enimmillään lähes 7 000 asiakkaalta Savon Voima Verkon alueella. Hyvän varautumisen, osaavien urakoitsijoiden ja verkostoinvestointien ansiosta kaikki viat saatiin korjattua vuorokaudessa.
Lue lisää

Ajankohtaista, Häiriöt, Säävarma,
7.7.2025

Torstaille ja perjantaille ennustetaan voimakasta puuskatuulta ja ukkosia – kohonnut riski sähkökatkoille Savon Voima Verkon alueella

Ilmatieteen laitoksen sääennusteen mukaan etelästä itään liikkuva matalapaine tuo torstaista alkaen runsasta vesisadetta ja ukkosta sekä perjantaista alkaen myös voimakasta tuulta Savon Voima Verkon alueelle.
Lue lisää

Häiriöt, Verkossa,
3.7.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytys Iisalmessa

Torstaina 3.7.2025 on kaukolämpöverkoston lämmönjakelun keskeytys Iisalmessa. Satamakadun alueella keskeytyksen arvioitu ajoitus on kello 12.00–15.00. Savon- ja Otavankadun alueella keskeytyksen arvioitu ajoitus on kello 8.00–13.00.
Lue lisää

Häiriöt, Kaukolämpö,
2.7.2025

Savon Voima syventää yhteistyötä Flow Invoicingin kanssa – strateginen sijoitus ja järjestelmäomistuksen siirto tukevat kasvua

Savon Voima on tehnyt strategisen sijoituksen Flow Invoicing Oy:öön ja hankkinut yhtiöstä vähemmistö- osaomistuksen. Samalla Savon Voiman kehittämä vesimittareiden etäluentaratkaisu siirtyy Flow Invoicingin omistukseen. Yhteistyö tukee Flow Invoicingin voimakasta kasvua ja mahdollistaa samalla kokonaisvaltaisen palvelukokonaisuuden kehittämisen vesilaitoksille ja kaukolämpöyhtiöille.
Lue lisää

Ajankohtaista,
2.7.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuussa

Torstaina 3.7.2025 kello 7.30–15.30 on kaukolämpöverkoston saneerauksesta johtuva lämmönjakelun keskeytys Joensuussa Merimiehenkadun ja Louhelankadun alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
1.7.2025

Kaukolämmön keskeytys Pielavedellä

Tiistaina 1.7.2025 kello 9.00–11.00 on kaukolämpöverkoston lämmönjakelun keskeytys Pielavedellä.
Lue lisää

Häiriöt, Kaukolämpö,
30.6.2025