Sähköinen asiointi

Tutkimme kuluttaja-asiakkaiden verkkopalvelutuotteiden harmonisointia

Julkaistu 22.2.2022

Sähköverkkoyhtiöissä ollaan laajamittaisesti siirtymässä myös kuluttaja-asiakkaiden hinnoittelussa perinteisen perusmaksun ja käytetyn energian sisältävistä tuotteista tehotuotteisiin. Niissä laskulle tulee mukaan tehokomponentti. Tämä lisäys ei tarkoita automaattista hinnankorotusta, kun samalla alennetaan perusmaksun ja energiamaksun osuutta. Tavoitteena on, että jatkossa asiakas pystyy nykyistä enemmän itse vaikuttamaan siirtomaksuunsa. Mitä tasaisemmin sähköä käyttää, sitä enemmän se palkitsee laskun loppusummassa.

Miksi tehotuote?  

Mitä suurempaa tehoa tarvitaan, sitä järeämpää sähköverkkoa meidän on rakennettava. Tehon mukaantulo verkkopalvelumaksuihin myös kuluttaja-asiakkailla muuttaa sähkönsiirrosta maksettavaa hintaa entistä enemmän kustannuksia vastaavaksi. Kustannuksia ohjataan jatkossa aiheuttamisperiaatteen mukaisesti enemmän niille, jotka verkkoa oikeasti kuormittavat. 


Väpistä löytyy jo nyt työkalu kuukausikohtaisen huipputehon tarkasteluun.

Lisää vaikutusmahdollisuuksia sähkölaskuun  

Kun tehomaksu määräytyy käytetyn huipputehon mukaan, on edullisempaa ajoittaa sähkönkäyttö tasaisesti niin, ettei kulutushuippuja syntyisi. Omaa sähkönkäytön ohjausta voi tehdä itse ajoittamalla omia toimintojaan. Automaattisesti se voidaan  hoitaa erilaisten ohjausjärjestelmien avulla. Ohjauksessa on hyvä käyttää talotekniikkaa ja huomioida asia esim. tulevissa remonteissa.

Tehotuotteen rakenne   

Tutkimme parhaillaan sitä, millainen tehotuote soveltuu parhaiten kuluttaja-asiakkaille ja joitakin linjauksia olemme jo tehneet. Tehomaksu tulee perustumaan käytetyn sähkön huipputehoon. Maksu ei rankaise yksittäisestä piikistä, vaan siinä huomioidaan kuukauden kolmen suurimman tuntitehon keskiarvo. Tehomaksu määritetään erikseen joka kuukaudelle, joten esim. talviaikaiset tehopiikit eivät rasita kesäajan sähkölaskuja.   

Vähemmän sähköä käyttäville asiakkaille muutoksella ei ole vaikutusta, koska  tehomaksu tulee laskutukseen vain, jos huipputeho ylittää tuotteelle määritetyn kynnystehon. Sen suuruus tämän hetken arvion mukaan tulee olemaan 5-8 kW välillä. Tyypillisesti alle 10 000 kWh:a vuodessa käyttävillä asiakkailla tehot jäävät noiden arvojen alle. Asiakkaalta veloitettavalla perusmaksulla
katetaankin kynnystehon alle jäävä teho-osuus.  

Milloin tehomaksu otetaan käyttöön ja ketä se koskettaa?  

Teemme selvitystä tuoterakenteen muutokselle ja tehotuotteet tullaan ottamaan käyttöön portaittain lähivuosien aikana. Se, mihin nykyisiin tuotteisiin (yleissähkö, kausisähkö ja yösähkö) tämä vaikuttaa ja miten – on vielä selvitettävänä. Tehon osuus on kuitenkin merkityksellinen jo alle 3×63 A asiakkailla, mikäli vuotuinen sähkönkäyttö on yli 10 000 kWh:a vuodessa.  

Kerromme asiasta tarkemmin selvitystyön jälkeen ja tuomme myös esille konkreettisia keinoja huipputehojen pienentämiseen.

Jos oman sähkönkäyttösi huipputehot kiinnostavat, Väppi-palvelusta löytyy helposti edellisen kuukauden viisi suurinta tuntitehoa ja tarvittaessa sieltä saat ladattua käyttöösi kokonaisen vuoden tuntitehotiedot. 

Mitä uutta?

Siirrymme kalenterikuukausittaiseen laskutukseen 1.7.2025 alkaen

Siirrymme 1.7.2025 alkaen kaikkien asiakkaidemme kanssa kalenterikuukausittaiseen laskutusrytmiin. Muutoksen avulla sujuvoitamme ja yhdenmukaistamme Savon Voima Verkon laskutuskäytäntöä.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
25.3.2025

Savon Voima Verkko saneeraa Kinnari–Timola-alueen sähköverkostoa. Tervetuloa infotilaisuuteen!

Saneeraamme Kinnari–Timola-alueella sähköverkostoa ja järjestämme yhdessä Eltel Networks Oy:n kanssa infotilaisuuden Varkauden kaupunginkirjaston alasalilla torstaina 10.4. klo 17.30–19.00.
Lue lisää

Ajankohtaista, Säävarma,
25.3.2025
Kaukolämmön lämmönvaihtimet on sijoitettu piippuhyllylle, josta lämpöä ohjataan tehtaan muihin osiin.

Lämmitysjärjestelmän säätämisellä jopa kolmanneksen vähennys Suomivalimon energiankulutukseen

Suomivalimo on yksi suurimmista Savon Voiman kaukolämmön asiakkaista Iisalmessa. Teollisuusyritys sijaitsee lähellä Iisalmen voimalaitosta ja käyttää jopa 5 % voimalaitoksen tuottamasta kaukolämmöstä.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakastarinat, Kaukolämpö,
24.3.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytys Pieksämäellä

Pieksämäellä on torstaina 20.3.2025 kaukolämmön toimituksessa jakelukeskeytys. Keskeytys johtuu kaukolämpöverkoston vauriosta, jonka korjaus kestää arviolta klo 9.00–16.00. Keskeytys koskee käyttöpaikkoja Käenkujan alueella
Lue lisää

Häiriöt,
18.3.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytys Pieksämäellä

Pieksämäellä on tiistaina 18.3.2025 kaukolämmön toimituksessa jakelukeskeytys. Keskeytys johtuu kaukolämpöverkoston vauriosta, jonka korjaus kestää arviolta klo 9.00–15.00. Keskeytys koskee käyttöpaikkoja Hallipussin sekä Savenvalajantien alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
17.3.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytys Pieksämäellä

Pieksämäellä on torstaina 13.3.2025 kaukolämmön toimituksessa jakelukeskeytys. Keskeytys johtuu kaukolämpöverkoston vauriosta, jonka korjaus kestää arviolta klo 9.00–15.00. Keskeytys koskee käyttöpaikkoja Kenttäkadulla, Kalevalankadulla, Tuomelantiellä, Häyrisentiellä, Hiekkapurontiellä, Niittytiellä, Keskuskadulla, Pienolantiellä ja Vanhalla Mikkelintiellä.
Lue lisää

Häiriöt,
13.3.2025