Keskitetty datahub-tiedonvaihtojärjestelmä parantaa sähköyhtiöiden asiakaspalvelua

Julkaistu 4.1.2022

Suomi toimii sähköllä. Jokainen meistä on sähkönkuluttaja. Voimme vertailla erilaisia vaihtoehtoja ja palveluita, ja ostaa tarvitsemamme sähkön valitsemaltamme sähkönmyyjältä. Olemme osa sähkömarkkinoita ja siihen liittyvää tiedonvaihtoa. Kansallinen keskitetty sähkömarkkinaosapuolien datahub-tiedonvaihtojärjestelmä otetaan käyttöön 21.2.2022.

Datahubin kautta tietoja tulee käyttämään kaikki noin sata sähkönmyyjää ja yli 80 verkkopalvelusta vastaavaa jakeluverkkoyhtiötä. Tietojen keskittäminen eri toimijoiden järjestelmistä yhteen paikkaan parantaa kaikkien sähkönkäyttäjien saamaa palvelua. Uudistus tulee voimaan automaattisesti, eikä edellytä asiakkaalta toimenpiteitä.

Sekä verkkopalvelu- että sähkönmyyntiyhtiöillä on tietoa asiakkaistaan, muun muassa sähkönkäyttöpaikan omistajan tai haltijan yhteystiedot ja käyttöpaikan sähkönkulutustiedot. Verkkopalveluyhtiöiden tehtävänä on sähkön siirron lisäksi mitata asiakkaitten sähkönkulutus.

Yhteinen järjestelmä selkeyttää toimintaa

Suomessa on kaikkiaan 3,7 miljoonaa sähkönkäyttöpaikkaa. Tietoa sähkönkäyttöpaikoista ja asiakassuhteista on ollut hajautettuina verkkopalveluyhtiöiden ja sähkönmyyjien omiin järjestelmiin ja tieto on vaihtunut niiden välillä hitaasti.

Tätä tiedonvaihtoa selkeyttämään ja nopeuttamaan on kehitetty yhteinen järjestelmä (datahub), joka otetaan käyttöön 21.2.2022. Tämä tulee parantamaan sähkönkäyttäjän, sähkönmyyjän ja sähkönsiirrosta vastaavan osapuolen toimintaa, kun erilaiset sähkönkäyttöön liittyvät tiedot ja tapahtumat sijaitsevat yhdessä paikassa ja ovat kaikkien tietoon oikeutettujen osapuolten saatavilla tasapuolisesti ja ajantasaisesti.

Miten datahub helpottaa asiakasta?

Datahubin kautta sähkösopimuksiin, sähkönkäyttöpaikkaan ja sen kulutukseen liittyvät tiedot ovat entistä nopeammin eri toimijoiden saatavilla ja se näkyy entistä nopeampana ja sujuvampana asiakaspalveluna. Esimerkiksi sähkönmyyjän vaihtaminen tulee olemaan entistä mutkattomampaa.

Savon Voiman asiakas näkee jatkossakin omia sopimuksiaan ja kulutustaan koskevat tiedot sekä sähkön että kaukolämmön osalta Väppi-palvelussa. Väppi-palvelusta on mahdollista kytkeä päälle ilmoitukset sähkökatkoista ja hälytykset energiankulutuksen muutoksista.

Käyttöpaikkatunnus muuttuu

Jokaisella suomalaisella sähkönkäyttöpaikalla tai tuotantoyksiköllä on yksilöllinen tunnus eli käyttöpaikkatunnus. Datahubiin siirtymisen myötä laskuilla näkyvä käyttöpaikkatunnus muuttuu uuteen valtakunnalliseen muotoon, joka on 18-numeroinen. Tämä muutos kannattaa huomioida, sillä tunnus on tärkeä tieto asioidessasi sähköasioissa myynti- tai verkkopalveluyhtiön kanssa. Tunnus löytyy sähkölaskulta maaliskuussa.

Kun olet muuttamassa uuteen kotiin, ole yhteydessä sähkönmyyjään ja tee sähkösopimus.

On hyvä huomioida, että uuteen kotiin muuttaessasi sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä erikseen Savon Voimalle. Sähköjen päälle saamiseksi tarvitset tällöin sopimukset sekä sähkön myynnistä että verkkopalvelusta, jotka hoidetaan kuntoon valitsemasi sähkönmyyjän toimesta. Sopimus kannattaa tehdä 14 vuorokautta ennen muuttoa.

Katso lisää: Muuttajan ABC

Milloin yhteys Savon Voimaan?

Jos sinulla on kysyttävää sähkönsiirrosta, verkkopalvelu tai -kaukolämpösopimukseesi liittyvistä asioista, ethän epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme!

Mitä uutta?

Säävarmaa sähköverkkoa valmistui Karttulan ja Pihkainmäen alueelle

Verkkoa on muutettu säävarmaksi verkostostrategian mukaisesti. Vanhaa verkkoa on kaapeloitu ja ilmajohdot on rakennettu teiden varsille.
Lue lisää

Ajankohtaista, Sähkö, Säävarma,
6.5.2024

Keskeytys lämmönjakelussa Kiuruvedellä

Maanantaina 6.5.2024 klo 9–16 on kaukolämpöverkoston vaurion korjauksesta johtuva keskeytys lämmönjakelussa Kiuruvedellä Asematien alueella.
Lue lisää

Häiriöt,
3.5.2024

Lapinlahden Hyvä Eväs pitää grillin kuumana läpi kesän

Lapinlahdella 5-tien varressa maamerkiksi muodostunut grilli Hyvä Eväs on toiminut Salonsalmen levähdysalueella vuodesta 2005 saakka.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakastarinat, Sähkö,
1.5.2024

Tule vaikuttamaan tulevaisuuden sähköverkon kehittämiseen – anna palautetta kehittämissuunnitelmaan

Avasimme sivuston, jonka kautta asiakkaat pääsevät tutustumaan sähköverkon kehityssuunnitelmaan. Tule mukaan vaikuttamaan tulevaisuuden verkon kehittämiseen ja anna palautetta 2.6.2024 mennessä!
Lue lisää

Ajankohtaista, Sähkö, Säävarma,
30.4.2024

Asiakaspalvelun aukioloajat vapun ja helatorstain aikaan

Savon Voiman ja Kuopion Energian yhteinen asiakaspalvelupiste on suljettuna 9.–10.5. Myös puhelinpalvelussa on poikkeusaikataulu.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
30.4.2024

Vesannolla suoritetaan verkon tarkastusta dronella

Savon Voima Verkko Oy sekä Insplan Oy pilotoivat dronella tehtävää akustista verkon tarkastusta Vesannolla.
Lue lisää

Ajankohtaista,
29.4.2024