Keskitetty datahub-tiedonvaihtojärjestelmä parantaa sähköyhtiöiden asiakaspalvelua

Julkaistu 4.1.2022

Suomi toimii sähköllä. Jokainen meistä on sähkönkuluttaja. Voimme vertailla erilaisia vaihtoehtoja ja palveluita, ja ostaa tarvitsemamme sähkön valitsemaltamme sähkönmyyjältä. Olemme osa sähkömarkkinoita ja siihen liittyvää tiedonvaihtoa. Kansallinen keskitetty sähkömarkkinaosapuolien datahub-tiedonvaihtojärjestelmä otetaan käyttöön 21.2.2022.

Datahubin kautta tietoja tulee käyttämään kaikki noin sata sähkönmyyjää ja yli 80 verkkopalvelusta vastaavaa jakeluverkkoyhtiötä. Tietojen keskittäminen eri toimijoiden järjestelmistä yhteen paikkaan parantaa kaikkien sähkönkäyttäjien saamaa palvelua. Uudistus tulee voimaan automaattisesti, eikä edellytä asiakkaalta toimenpiteitä.

Sekä verkkopalvelu- että sähkönmyyntiyhtiöillä on tietoa asiakkaistaan, muun muassa sähkönkäyttöpaikan omistajan tai haltijan yhteystiedot ja käyttöpaikan sähkönkulutustiedot. Verkkopalveluyhtiöiden tehtävänä on sähkön siirron lisäksi mitata asiakkaitten sähkönkulutus.

Yhteinen järjestelmä selkeyttää toimintaa

Suomessa on kaikkiaan 3,7 miljoonaa sähkönkäyttöpaikkaa. Tietoa sähkönkäyttöpaikoista ja asiakassuhteista on ollut hajautettuina verkkopalveluyhtiöiden ja sähkönmyyjien omiin järjestelmiin ja tieto on vaihtunut niiden välillä hitaasti.

Tätä tiedonvaihtoa selkeyttämään ja nopeuttamaan on kehitetty yhteinen järjestelmä (datahub), joka otetaan käyttöön 21.2.2022. Tämä tulee parantamaan sähkönkäyttäjän, sähkönmyyjän ja sähkönsiirrosta vastaavan osapuolen toimintaa, kun erilaiset sähkönkäyttöön liittyvät tiedot ja tapahtumat sijaitsevat yhdessä paikassa ja ovat kaikkien tietoon oikeutettujen osapuolten saatavilla tasapuolisesti ja ajantasaisesti.

Miten datahub helpottaa asiakasta?

Datahubin kautta sähkösopimuksiin, sähkönkäyttöpaikkaan ja sen kulutukseen liittyvät tiedot ovat entistä nopeammin eri toimijoiden saatavilla ja se näkyy entistä nopeampana ja sujuvampana asiakaspalveluna. Esimerkiksi sähkönmyyjän vaihtaminen tulee olemaan entistä mutkattomampaa.

Savon Voiman asiakas näkee jatkossakin omia sopimuksiaan ja kulutustaan koskevat tiedot sekä sähkön että kaukolämmön osalta Väppi-palvelussa. Väppi-palvelusta on mahdollista kytkeä päälle ilmoitukset sähkökatkoista ja hälytykset energiankulutuksen muutoksista.

Käyttöpaikkatunnus muuttuu

Jokaisella suomalaisella sähkönkäyttöpaikalla tai tuotantoyksiköllä on yksilöllinen tunnus eli käyttöpaikkatunnus. Datahubiin siirtymisen myötä laskuilla näkyvä käyttöpaikkatunnus muuttuu uuteen valtakunnalliseen muotoon, joka on 18-numeroinen. Tämä muutos kannattaa huomioida, sillä tunnus on tärkeä tieto asioidessasi sähköasioissa myynti- tai verkkopalveluyhtiön kanssa. Tunnus löytyy sähkölaskulta maaliskuussa.

Kun olet muuttamassa uuteen kotiin, ole yhteydessä sähkönmyyjään ja tee sähkösopimus.

On hyvä huomioida, että uuteen kotiin muuttaessasi sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä erikseen Savon Voimalle. Sähköjen päälle saamiseksi tarvitset tällöin sopimukset sekä sähkön myynnistä että verkkopalvelusta, jotka hoidetaan kuntoon valitsemasi sähkönmyyjän toimesta. Sopimus kannattaa tehdä 14 vuorokautta ennen muuttoa.

Katso lisää: Muuttajan ABC

Milloin yhteys Savon Voimaan?

Jos sinulla on kysyttävää sähkönsiirrosta, verkkopalvelu tai -kaukolämpösopimukseesi liittyvistä asioista, ethän epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme!

Mitä uutta?

Savon Voima mukaan uuteen aurinkovoimayhtiöön – yritys aikoo rakentaa Suomeen kymmeniä uusia aurinkopuistoja 

Neljän suomalaisen energiayhtiön perustama uusi aurinkovoimayhtiö Suomen Aurinkovoima Oy on aloittanut toimintansa. Yhtiö vastaa Suomen kasvavaan uusiutuvan energian tarpeeseen rakentamalla merkittävästi lisää aurinkovoimaa vuoteen 2030 mennessä.
Lue lisää

Ajankohtaista,
5.2.2025

SiiPe liikuttaa nuoria

Savon Voiman ja SiiPen yhteistyön myötä SiiPe on toteuttanut mm. pesiskouluja ja tarjonnut savolaisille nuorille lukuisia mahdollisuuksia tutustua pesäpallon saloihin. Savon Voima on Siilinjärveläisen pesäpalloseura SiiPe yksi pääyhteistyökumppaneista kausina 2024 ja 2025. 
Lue lisää

Ajankohtaista, Kumppanuus,
5.2.2025

Savon Voima Verkko on ottanut käyttöön asiakasviestit huoltoraivauksista

Savon Voima Verkko on ottanut käyttöön automaattiset asiakasviestit, jotka tiedottavat asiakkaitamme heidän alueellaan tehtävistä sähköverkon huoltoraivauksista. Tieto alueella suoritettavasta raivauksesta lähetetään asiakkaille sähköpostilla sekä tekstiviestillä.
Lue lisää

Ajankohtaista, Ympäristö,
3.2.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuussa

Perjantaina 31.1.2025 kello 08.00–12.00 on kaukolämpöverkoston korjaustöistä johtuva jakelukeskeytys kaukolämmön toimituksessa Joensuussa Eteläkadun, Länsikadun, Louhelankadun, Merimiehenkadun ja Sepänkadun alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
31.1.2025

Sähkömittareiden vaihtoon vetoavia remonttihuijauksia liikkeellä

Alueellamme liikkuu tahoja, jotka tarjoavat tarpeettomia sähkökeskuksien remontteja tai muita sähköihin liittyviä remontteja vedoten uusien sähkömittareiden vaihtoon. Mittarien vaihto ei edellytä sähkökeskuksen tai -järjestelmän remontteja.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
29.1.2025

Savon Voiman kaukolämmön päästöt laskivat jälleen

Päästöjen vähentymisen taustalla ovat pitkäjänteiset mittavat investoinnit sekä uusiutuviin polttoaineisiin ja energiatehokkuuteen panostaminen.
Lue lisää

Ajankohtaista, Ympäristö,
29.1.2025