Sähköinen asiointi

Myytiinkö sinulle kallista sähköä siirtotuotteen optimointipalvelun varjolla?

Julkaistu 7.4.2020

Meille on tullut yhteydenottoja huolestuneilta asiakkailta, joille on myyty siirtotuotteen tarkistamispalvelun varjolla ylihintaisia sähkösopimuksia. Olethan tarkkana puhelinmyyjien kanssa. Älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa valtakirjaa harkitsemattomasti. Siirtotuotteen optimoinnin saat maksutta asiakaspalvelustamme.

Jotkut sähkönmyyjät tarjoutuvat tarkistamaan, maksatko sähkönsiirrosta enemmän kuin tarvitsee. Tämän siirtotuotteen tarkistamisen yhteydessä sähkönmyyjä haluaa sinulta valtakirjan, jonka avulla tarkistamisen voi suorittaa verkkoyhtiöstä ja kauppaan kuuluu sähkösopimus, joka astuu voimaan joko välittömästi tai heti, kun edellinen, määräaikainen sähkösopimuksesi päättyy. Tämä sähkösopimus astuu voimaan usein pitkänkin ajan kuluttua ja sen hintataso ei voimaantullessaan useinkaan vastaa enää kilpailukykyistä sähkön hintaa.

1. Älä turhaan osta ilmaista palvelua

Siirtotuotteen ja pääsulakekoon tarkistaminen on maksuton palvelu, joka kuuluu verkkopalveluihin. Saat tarkistamisen yhdellä yhteydenotolla ja maksutta asiakaspalveluumme. Kun tarkistat siirtotuotteen asiakaspalvelussamme, näemme sähkönkäyttötietosi ja voimme yhdessä keskustella siirtotuotteen sopivuudesta. Lämpimän sään takia vähentyneen sähkönkäytön takia ei ole järkevää vaihtaa sulakekokoa pienemmäksi, jos pakkastalvena sen joutuu taas muuttamaan takaisin. Muutoksista aiheutuu turhia kustannuksia. Mutta jos sähkönkäytössä on tapahtunut olennaisia muutoksia, kuten esim. lämmitystavan muuttuminen, sulakekokoko ja siirtotuote on hyvä tarkistuttaa asiakaspalvelustamme. Asiakas voi vaihtaa sähkön siirtotuotetta maksutta enintään kerran vuodessa. Osa sähkönsiirtotuotteista on vuodenaikatuotteita ja sen vuoksi niiden maksuton vaihtaminen edellyttää yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukauden voimassaoloa.

2. Ostitko siirtosopimuksen tarkistamisen vai sähköä?

Jos annat sähkönmyyjälle valtakirjan siirtotuotteen tarkistamista varten, sitoudut usein myös sähkösopimukseen tämän uuden kumppanin kanssa. Puhelut nauhoitetaan ja vastatessasi ”Kyllä” kysymyksiin, sopimus on pätevä. Sinulla on 14 vuorokauden mittainen oikeus peruuttaa puhelimessa tekemäsi sähkösopimus, mutta usein sähkösopimus astuu voimaan edellisen sopimuksen loputtua, esimerkiksi 2 vuotta puhelun jälkeen. Silloin peruuttamismahdollisuutta ei välttämättä enää ole, vaikka sähkön hinta olisikin senhetkiseen markkinahintaan verrattuna kohtuuton.

3. Älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvia valtakirjoja harkitsemattomasti

Kun puhelinmyyjä tarjoaa sinulle sähkösopimusta ja siirtotuotteen optimointipalvelua, älä anna pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa valtakirjaa ilman tarkkaa harkintaa. Annat samalla mahdollisuuden tarkistaa nykyisen sähkönmyyjäsi ja sähkö­sopimuksen voimassaoloajan, jolloin uusi sopimus saadaan vaivatta voimaan. Valtakirjan peruminen onnistuu yleensä vain kirjallisesti ja markkinoilla on valitettavasti sähkönmyyjiä, joiden asiakaspalvelua on hankala tai jopa mahdoton tavoittaa.

4. Jos kuitenkin kävi niin ja kaduttaa, mitä voit tehdä?

Mitä voit tehdä, jos sait sähkösopimuksen vastoin tahtoasi? Jos sähkösopimuksesi ehtii alkaa, me sähköverkkoyhtiönä emme voi puuttua automaattisesti sinun ja sähkönmyyjän väliseen sopimukseen, vaikka se mielestäsi olisi aiheeton. Mutta sinulla on mahdollisuus vaikuttaa.

Voit kiistää sopimuksen

Jos näkemyksesi mukaan sähkönmyyntisopimusta uuden myyjän kanssa ei ole syntynyt tai se on tehty epäasiallisesti tai puutteellisin tiedoin, voit peruuttaa sähkö­sopimuksen vaihtamisen ilmoittamalla erikseen uudelle sähkönmyyjälle kiistäväsi sähkönmyyntisopimuksen pätevyyden. Jos uusi myyjä ei hoida peruutusta pyynnöstäsi huolimatta, voit kiistää sopimuksen kirjallisella ilmoituksella sähköverkkoyhtiöösi eli meille Savon Voimaan.

Sinun vastuullasi on, että on olemassa oikeudellisesti pätevä peruste kiistää sähkönmyyntisopimuksen pätevyys. Me emme voi ottaa kantaa siihen, onko uusi sähkönmyyntisopimus tehty oikein. Sopimuksen oikeellisuuteen liittyvät kysymykset ovat sähkönmyyjien ja heidän asiakkaidensa välisiä sopimusriitoja ja ratkaistaan osapuolten välisillä neuvotteluilla tai kuluttajariitalautakunnassa.

Kysy lisää asiakaspalvelustamme!

Mitä uutta?

Kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella

Tiistaina 20.5.2025 kello 6.00–18.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella. Keskeytys koskee käyttöpaikkoja seuraavilla alueilla: Aapispolku, Asemakatu, Auratie, Jalkalantie, Kahvimyllynranta, Kekkerikuja, Kirkkokatu, Kuskipolku, Kuparipannunkatu, Laiduntie, Opintie, Päivölänkatu, Peltotie, Piennartie, Pihlajakatu, Savonkatu, Siioninsillankatu, Tiedonkaari ja Tietoniekantie.
Lue lisää

Häiriöt,
15.5.2025

Sähköverkon lentotarkastukset alkavat – tarkastuksilla kerätään tietoa verkon kunnosta

Savon Voima Verkko suorittaa 19.5.2025 alkaen lentotarkastuksia ilmajohtoverkon kunnonhallintaa varten. Eläinten laidunalueet ja hevostallit pyritään aina mahdollisuuksien mukaan kiertämään.
Lue lisää

Ajankohtaista, Sähkö, Säävarma,
15.5.2025

Savon Voima Verkko mukana tutkimushankkeessa selvittämässä sähköautojen latausratkaisuja ja verkon toimintavarmuutta

Savon Voima Verkko osallistuu SECHA-konsortion tutkimushankkeeseen, jossa tutkitaan sekä kehitetään sähköajoneuvojen latausratkaisuja ja niihin liittyviä palveluita.
Lue lisää

Ajankohtaista,
14.5.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytys Kiuruvedellä

Maanantaina 19.5.2025 kello 8.00–16.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Kiuruvedellä. Keskeytys koskee kiinteistöjä Ambrontien ja Museokadun alueilla. Keskeytysalueen kiinteistöihin on lähetetty keskeytysviestit. Pahoittelemme häiriötä.
Lue lisää

Häiriöt,
14.5.2025

Savon Voiman Kestävän kehityksen katsaus 2024 on julkaistu  

Savon Voima etenee voimalla kohti hiilineutraalia sähkön- ja lämmöntuotantoa vuoteen 2030 mennessä. Olemme puhtaan siirtymän mahdollistaja samalla kun varmistamme alueemme häiriöttömän energiantuotannon ja -jakelun.
Lue lisää

Ajankohtaista,
13.5.2025

Savon Voima kannustaa siirtymään e-laskuun – käynnistämme kevään 2025 aikana tekstiviestien lähetyksen

Käynnistämme tekstiviestilähetykset, joiden tavoitteena on helpottaa e-laskuun siirtymistä. Tämä on osa strategiaamme vähentää ympäristöä kuormittavaa paperipostia ja lisätä sähköisten palvelujen käyttöä.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
9.5.2025