Sähköautot yleistyvät vauhdilla – miten sähkö- ja hybridiautojen lataus järjestetään taloyhtiöissä?

Julkaistu 14.6.2019

Taloyhtiöissä sähköautojen lataustarve on hyvä ottaa ajoissa huomioon ja suunnitella huolella. Tekniikassa on paljon mahdollisuuksia.

Sähköauton luontevin latauspaikka on usein kotona, jossa auton seisonta-aika on pisin. Taloyhtiöissä asia kannattaa ottaa ajoissa huomioon. – Tämän kevään aikana melkein jokaisen taloyhtiön kokouksissa on puhuttu asiasta, kertoo Juhani Welin Realia Isännöinnistä. – Keskustelua käydään uteliaaseen sävyyn; ihmiset ovat kiinnostuneita uudesta asiasta ja haluavat perehtyä aiheeseen tehdäkseen oikeita ratkaisuja. Käytännön toteutukseen asti latauspisteiden rakentaminen on edennyt vasta hyvin harvassa kohteessa.

Juhani Welin.
Juhani Welin, Realia Isännöinti

Isännöitsijällä valmis sapluuna

Asia lähtee usein liikkeelle sähköauton hankintaa harkitsevan asukkaan käynnistäessä keskustelun taloyhtiössä. Myös isännöitsijät pitävät aihetta esillä, vaikka latauspisteiden tarve ei vielä olisi konkretisoitunut. Päätöksenteko, tekniset selvitykset ja asennustyöt ottavat aina aikansa, joten projektiin on hyvä varautua ajoissa. Realialla on oma toimintamalli, jonka perusteella asiaa voidaan viedä eteenpäin. Isännöitsijät tuovat esille eri vaihtoehtoja päätöksenteon pohjaksi. – Kaikille taloyhtiöille sama malli ei ole paras, vaihtoehtoja täytyy olla. Perusteellinen keskustelu on aina hyväksi, ja kaikkien osakkaiden yhdenvertaisuus tulee ottaa huomioon päätöksiä tehtäessä, muistuttaa Welin.

Perusratkaisut ensin

– Taloyhtiöt ovat hyvin erilaisia. Jossakin yhtiössä voi olla tarve rakentaa yleinen latauspiste, jossa kuka tahansa voi ladata autonsa. Toisessa taas latausmahdollisuus rajataan vain osakkaille. Joissakin tapauksissa on tarvetta rakentaa vain muutama latauspiste, ja toisaalla varaudutaan latausmahdollisuuteen kaikkien autopaikkojen osalta. Autopaikkojen omistuksessa ja hallinnoinnissa on myös talokohtaisia eroja. Latauspisteiden tarpeen hahmottuessa on hyvä selvittää kiinteistön sähköverkon kunto ja sähköliittymän riittävyys sekä tarvittaessa teettää erillinen kuntokartoitus, kertoo Welin. – Rakentamisesta ja käytöstä aiheutuvien kustannusten jakautuminen herättää tällä hetkellä eniten keskustelua, teknisten ratkaisujen valinta ei niinkään.

piirroskuva kerrostalosta ja sähköautojen latauspistokkeista

Päätökset oikein

Rakennettaessa taloyhtiöön muutama latauspiste, jotka eivät edellytä muutoksia sähköliittymään tai sähköverkkoon, voidaan rakentamispäätös tehdä yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksellä. Yhtiö voi vuokrata latauspisteellä olevat autopaikat kalliimmalla hinnalla ja kerätä investoinnin kustannukset käyttäjiltä.

Kaikille autopaikoille asennettavat latauspisteet edellyttävät usein muutoksia taloyhtiön sähköliittymään ja sähköverkkoon. Tätä ei voitane pitää sellaisena uudistuksena, jolla kiinteistö päivitetään vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Tällaisen uudistuksen kustannukset voidaan periä yhtiövastikkeessa vain hankkeeseen suostuneilta osakkailta.

sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen saa avustusta. Lisää tietoa avustuksesta on Ara:n sivuilla.

Taloyhtiön hallitus voi antaa suostumuksen latauspisteen rakentamiseen osakkaan hallinnassa olevalle autopaikalle. Osakas maksaa tällöin itse asennuksen kustannukset. Yhtiön tulee kuitenkin varmistua ennen luvan myöntämistä muidenkin osakkaiden kiinnostuksesta latauspisteen rakentamiseen ja kapasiteetin riittävyydestä.

Motiva on tehnyt taloyhtiöille ohjeen latauspisteiden rakentamisesta.

Lataa opas latauspisteiden rakentamisesta Motivan sivuilta (linkki aukeaa uuteen välilehteen)

Tekniikassa paljon mahdollisuuksia

Kerrostaloasunnoissa sähkön kokonaiskulutus ei ole vähentynyt energiaa säästävän tekniikan myötä. Sähkölaitteiden määrän kasvu on samaan aikaan lisännyt kulutusta, minkä vuoksi sähköliittymissä ei monestikaan ole vapaata kapasiteettia latauspisteiden rakentamiseen. Kustannustehokkaampi vaihtoehto kiinteistön liittymän suurentamiselle voi olla latauspisteille otettava oma liittymä. Latauksessa käytettävän sähkön laskutukseen on valittavissa monia erilaisia ratkaisuja. Sähköyhtiö voi veloittaa käytetyn sähkön taloyhtiöltä tai suoraan latauspistettä käyttävältä osakkaalta. Veloitusperusteena voi olla arvioitu tai mitattu kuukausi- tai vuosikulutus. Jos samaa latauspistettä käyttää useampi osakas, käyttö voidaan laskuttaa latauksen yhteydessä tehtävän tunnistautumisen mukaan.

Sähköautojen lisääntyminen on merkittävä asia ympäristölle. Ilmastonmuutoksen kannalta haitallisten päästöjen määrästä neljännes tulee liikenteestä. Vaikka taloyhtiössä ei vielä olisi yhtään sähköauton käyttäjää, on asiaan hyvä varautua ajoissa. Piharemontin yhteydessä latauspisteiden kaapelointi ei sido suuria pääomia, ja kiinteistön sähköverkon tilanteen kartoitus on hyvä liikkeellelähtö.

Mitä uutta?

Savon Voiman hinta- ja sopimusehtoviestintä uudistuu 1.12.2024 alkaen

Joulukuun alusta lähtien viestimme hinta- ja sopimusehtomuutoksista ensisijaisesti sähköisesti uusien verkkopalveluehtojen mukaisesti. Pääasiallinen viestintäkanavamme on asiakkaan meille ilmoittama sähköpostiosoite.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu, Hinnat ja ehdot,
8.10.2024

Asiakaspalvelun aukioloajat loppuvuoden pyhäpäivinä

Joulukuussa itsenäisyyspäivän aattona torstaina 5.12. sekä uudenvuoden aattona 31.12. puhelinpalvelu sulkeutuu kello 16. Asiakaspalvelun puhelinpalvelu on suljettuna itsenäisyyspäivänä 6.12., viikon 52 (23.–29.12.) sekä uudenvuoden päivänä 1.1.2025.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
19.12.2024

Savon Voima selvittää vesihuollon yhteistyömahdollisuuksia Pieksämäen, Suonenjoen ja Leppävirran kanssa

Savon Voima käynnistää vesihuoltoon liittyviä yhteistyöselvityksiä Pieksämäen, Suonenjoen ja Leppävirran kanssa. Tavoitteena on löytää synergiaetuja, jotka tehostavat vesihuollon operatiivista toimintaa ja tuovat kustannussäästöjä kunnille. Selvitykset pohjautuvat Savon Voiman vahvaan osaamiseen kriittisen infrastruktuurin hallinnassa ja digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä.
Lue lisää

Ajankohtaista,
19.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuussa Raatekankaan ja Salpakankaan alueilla

Torstaina 19.12.2024 klo 21.00–03.00 on kaukolämpöverkoston korjauksesta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuun Raatekankaan ja Salpakankaan alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Siilinjärvellä

Torstaina 19.12.2024 klo 6.00–11.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Siilinjärvellä Toritien alueella.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella

Torstaina 19.12.2024 klo 12.00–20.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella. Keskeytys koskee kaukolämmitettyjä kiinteistöjä Valkeisenkadun, Herralantien, Rautalammintien ja Olavi Leskisen kadun alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

21-vuotias hakekeskuslämmitys väistyi kaukolämmön tieltä Portaanpään Kristillisellä Opistolla

Lapinlahdella sijaitseva Portaanpään Kristillinen Opisto vaihtoi vanhasta hakelämmityksestä Savon Voiman kaukolämpöön, jota varten rakennettiin lähes kilometri uutta kaukolämpöverkostoa.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakastarinat, Kaukolämpö,
13.12.2024