Suomi toimii sähköllä

Julkaistu 22.2.2022

Jokainen meistä on sähkönkäyttäjä. Voimme vertailla erilaisia vaihtoehtoja ja palveluita. Voimme ostaa tarvitsemamme sähkön valitsemaltamme sähkönmyyjältä ja paikallinen sähköverkkoyhtiö huolehtii sen kotiinkuljetuksesta. Olemme osa sähkömarkkinoita ja siihen liittyvää tiedonvaihtoa. Kansallinen keskitetty sähkömarkkinaosapuolien datahub-tiedonvaihtojärjestelmä on juuri otettu käyttöön ja sitä hyödyntää nyt kaikki Suomen noin  sata sähkönmyyjää ja yli 80 jakeluverkkoyhtiötä. Tietojen yhdenmukaistamisen ja niiden keskittäminen eri toimijoiden järjestelmistä yhteen paikkaan nopeuttaa sekä parantaa asiakkaiden saaman palvelun laatua sekä tarjoaa alustan uusien palvelujen kehittämiselle.

Yhteinen järjestelmä selkeyttää toimintaa

Suomessa on kaikkiaan noin 3,7 miljoonaa sähkönkäyttöpaikkaa. Jokaisesta käyttöpaikasta löytyy  jakeluverkkoyhtiön ja sähkönmyyjän järjestelmistä paljon asiakas- ja sähkönkäyttötietoa. Se ei ole  muodoltaan yhdenmukaista toimijoiden välillä ja se on sijainnut hajautettuna eri yritysten omissa järjestelmissä. Lisäksi hajautetussa mallissa tieto on vaihtunut hitaasti eri osapuolten kesken. Tätä tiedonvaihtoa selkeyttämään ja nopeuttamaan on kehitetty yhteinen järjestelmä, datahub.

Miten datahub helpottaa asiakasta?

Datahubin kautta sähkösopimuksiin, sähkönkäyttöpaikkaan ja sen kulutukseen liittyvät tiedot ovat entistä nopeammin eri toimijoiden saatavilla ja se näkyy entistä nopeampana ja sujuvampana asiakaspalveluna. Esimerkiksi sähkönmyyjän vaihtaminen tulee olemaan entistä mutkattomampaa.

Datahubiin tulee myös asiakkaan palveluportaali, jonne kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta. Palvelussa asiakas näkee omat asiakas- ja sähkönkäyttötietonsa. Lisäksi siellä hän voi valtuuttaa kolmannen osapuolen pääsyn omiin kulutustietoihinsa esimerkiksi kilpailuttaessaan sähkösopimustaan. 

Datahubin tietoturva ja yksityisyydensuoja

Tietoturva ja yksityisyydensuoja on varmistettu ja tietoihin on pääsy vain niillä, joilla siihen on oikeus. Kun tiedot löytyvät yhdestä paikasta, myös niiden käytön jäljitettävyys on helpompaa.  

Datahubia hallinnoi Fingrid Datahub Oy, joka on kantaverkkoyhtiö Fingridin tytäryhtiö. 

Mikä muuttuu?

Datahubin käynnistyttyä taustalla muuttui paljonkin. Asiakkaalle konkreettisin muutos on käyttöpaikkatunnuksen vaihtuminen aiemmasta Savon Voiman omasta tunnuksesta uuteen valtakunnalliseen, 18 merkin mittaiseen käyttöpaikkatunnukseen. Huomio tämä muutos, sillä käyttöpaikkatunnus on tärkeä tieto asioidessasi sähköasioissa myynti- tai verkkopalveluyhtiön kanssa. Uusi tunnus löytyy Savon Voiman sähkölaskuilta maaliskuusta 2022 alkaen.

Yhden luukun periaate

Datahubin myötä suurempi osa asiakaspalvelusta hoituu nyt suoraan sähkönmyyjän kautta. Muuttaessasi uuteen kotiin sinun ei tarvitse enää olla yhteydessä Savon Voimaan. Kaikki asiat sopimuksista sähköjen päälle kytkemiseen hoituvat valitsemasi sähkönmyyjän toimesta. Savon Voima tosin suorittaa edelleen varsinaisen sähköjen kytkennän myyjän ilmoituksesta ja siksi turvallisuussyistä lähetämme tätä ennen asiakkaalle varmistusviestin sähköjen turvallisesta kytkennästä.

Lue lisää: Tietoa muuttajalle

Vaikuttaako muutos hintoihin?

Datahub-järjestelmän käyttöönotto ei aiheuta korotuksia Savon Voiman verkkopalveluhintoihin eikä muutoksia asiakkaiden sähkölaskuille.

Milloin yhteys Savon Voimaan?

HUOM! kun kyseessä on muutto kaukolämmitettyyn pientaloon, kohteen sähkösopimus solmitaan sähkönmyyntiyhtiön kanssa ja kaukolämpösopimus Savon Voiman kanssa.

Mitä uutta?

Savon Voiman hinta- ja sopimusehtoviestintä uudistuu 1.12.2024 alkaen

Joulukuun alusta lähtien viestimme hinta- ja sopimusehtomuutoksista ensisijaisesti sähköisesti uusien verkkopalveluehtojen mukaisesti. Pääasiallinen viestintäkanavamme on asiakkaan meille ilmoittama sähköpostiosoite.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu, Hinnat ja ehdot,
8.10.2024

Asiakaspalvelun aukioloajat loppuvuoden pyhäpäivinä

Joulukuussa itsenäisyyspäivän aattona torstaina 5.12. sekä uudenvuoden aattona 31.12. puhelinpalvelu sulkeutuu kello 16. Asiakaspalvelun puhelinpalvelu on suljettuna itsenäisyyspäivänä 6.12., viikon 52 (23.–29.12.) sekä uudenvuoden päivänä 1.1.2025.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
19.12.2024

Savon Voima selvittää vesihuollon yhteistyömahdollisuuksia Pieksämäen, Suonenjoen ja Leppävirran kanssa

Savon Voima käynnistää vesihuoltoon liittyviä yhteistyöselvityksiä Pieksämäen, Suonenjoen ja Leppävirran kanssa. Tavoitteena on löytää synergiaetuja, jotka tehostavat vesihuollon operatiivista toimintaa ja tuovat kustannussäästöjä kunnille. Selvitykset pohjautuvat Savon Voiman vahvaan osaamiseen kriittisen infrastruktuurin hallinnassa ja digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä.
Lue lisää

Ajankohtaista,
19.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuussa Raatekankaan ja Salpakankaan alueilla

Torstaina 19.12.2024 klo 21.00–03.00 on kaukolämpöverkoston korjauksesta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuun Raatekankaan ja Salpakankaan alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Siilinjärvellä

Torstaina 19.12.2024 klo 6.00–11.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Siilinjärvellä Toritien alueella.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella

Torstaina 19.12.2024 klo 12.00–20.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella. Keskeytys koskee kaukolämmitettyjä kiinteistöjä Valkeisenkadun, Herralantien, Rautalammintien ja Olavi Leskisen kadun alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

21-vuotias hakekeskuslämmitys väistyi kaukolämmön tieltä Portaanpään Kristillisellä Opistolla

Lapinlahdella sijaitseva Portaanpään Kristillinen Opisto vaihtoi vanhasta hakelämmityksestä Savon Voiman kaukolämpöön, jota varten rakennettiin lähes kilometri uutta kaukolämpöverkostoa.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakastarinat, Kaukolämpö,
13.12.2024