Onko sähkölaite turvallinen? Tarkista nämä, kun ostat sähkölaitteita verkkokaupasta

Julkaistu 7.4.2021

Sähkölaitetta ostaessa on hyvä tarkistaa muutama asia, etenkin jos olet tekemässä ostoksia verkkokaupassa EU-alueen ulkopuolella. Myös vastuu voi olla yllättävää näissä tilanteissa.

Erityisesti verkkokaupasta sähkölaitteita ostettaessa on syytä olla tarkkana ja pyrkiä selvittämään asiat ennen ostoa esimerkiksi laitteen kuvia apuna käyttäen, etsimällä lisätietoja ja laitteen myyjältä kysyen. Normaalista tasosta huomattavasti poikkeava hinta on syy tarkastella ostettavaa laitetta tarkemmin. Vaikka tuotetta myytäisiinkin vain netissä, pitää turvallisuuden kannalta oleelliset tiedot ja ohjeet olla myös tuotteen mukana suomeksi ja ruotsiksi.

Kun ostat sähkölaitetta verkkokaupasta, varmista nämä:

  1. Laitteessa on oikea jännite (230 V).
  2. Pistotulppa on oikeanlainen.
  3. Jos laite on ulkona käytettävä, tarkista vesitiiviys sekä se, että laite sopii Suomen ilmastoon ja kestää pakkasta.
  4. Siinä on CE-merkintä ja valmistajan tai maahantuojan nimi ja yhteystiedot.

Mitä CE-merkintä kertoo?

Sähkölaitteessa olevalla CE-merkinnällä valmistaja takaa, että laite täyttää EU:n asettamat turvallisuutta, terveyttä ja ympäristöä koskevat vaatimukset. Tavallisten sähkölaitteiden CE-merkintä ei edellytä ulkopuolisen suorittamaa testausta. Sähkölaitteessa CE-merkintä on kiinnitettävä sähkölaitteeseen tai sen arvokilpeen näkyvästi ja pysyvästi.

Mitä tapahtuu, jos EU:n ulkopuolella olevasta nettikaupasta ostettu sähkölaite aiheuttaa vahingon? Kuka vastaa?

EU:n alueelle myytävien laitteiden valmistajan, maahantuojan tai myyjän vastuulla on huolehtia, että laite täyttää EU:n turvallisuusvaatimukset ennen sen myyntiä. Turvallisen tuotteen tai turvallisuusvastuun osalta on eri asia ostaa tuote Suomen tai muualla EU:n alueella toimivasta verkkokaupasta kuin esimerkiksi suoraan kiinalaisesta verkkokaupasta, joka ei kohdista myyntiään suoraan EU:n alueelle.

EU:n ulkopuolella toimiviin verkkokauppoihin EU:n jäsenvaltioiden viranomaisen toimivalta ei ylety lainkaan. Kuluttaja, joka ostaa epäkelvon tai vaarallisen tuotteen EU:n ulkopuolella toimivasta verkkokaupasta, voi jäädä yksin ongelmia selvittämään. EU:n alueelta ei laitteelle yleensä löydy muuta vastuutahoa kuin tilaaja itse. Myyjän kanssa voi yrittää neuvotella, mutta se voi olla käytännössä mahdotonta. Jos tuollainen CE-merkitsemätön laite aiheuttaisi vahingon, lopulliset vahingonkorvausasiat ratkaistaisiin oikeuskäsittelyssä.

Lisää tietoa

Arvokilpi kertoo sähkölaitteen tärkeimmät tiedot

Arvokilpi voi olla joko laitteen koteloon kiinnitetty laatta tai tarra tai suoraan koteloon painettu tai puristettu teksti. Usein kilvestä löytyvät seuraavat tiedot: tuotemerkki, malli, käyttöjännite, laitteen ottama teho, taajuus sekä laitteen kotelointiluokka pölyn- ja vedenpitävyyden osalta. Lisäksi valmistajan ja maahantuojan tietojen tulee löytyä joko laitteen arvokilvestä tai muusta tuotteeseen liittyvästä asiakirjasta.

Arvokilpi.

Arvokilvestä löytyvät sähkölaitteen tärkeimmät tekniset tiedot. Kuvitteellinen pesukoneen arvokilpi. (Lähde: Tukes)

Mitä uutta?

Savon Voiman hinta- ja sopimusehtoviestintä uudistuu 1.12.2024 alkaen

Joulukuun alusta lähtien viestimme hinta- ja sopimusehtomuutoksista ensisijaisesti sähköisesti uusien verkkopalveluehtojen mukaisesti. Pääasiallinen viestintäkanavamme on asiakkaan meille ilmoittama sähköpostiosoite.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu, Hinnat ja ehdot,
8.10.2024

Yleiset verkkopalveluehdot päivittyivät. Mikä kaikki muuttui ja mitä vaikutuksia sillä on sopimuksiin? – Webinaari 12.12.

Tervetuloa Savon Voiman webinaariin: Yleiset verkkopalveluehdot päivittyivät - Mikä kaikki muuttui ja mitä vaikutuksia sillä on sopimuksiin?
Lue lisää

Ajankohtaista, Hinnat ja ehdot,
3.12.2024

Savon Voima Verkko korottaa vuoden 2025 alusta verkkopalvelumaksuja keskimäärin 4,2 prosenttia

Savon Voima Verkko korottaa 1.1.2025 alkaen verkkopalvelumaksuja keskimäärin 4,2 prosenttia. Tarkka korotusprosentti riippuu asiakkaan siirtomäärästä ja verkkopalvelutuotteesta. ”Olemme neljän vuoden ajan investoineet säävarmaan verkkoon yli 175 miljoonaa ja tätä työtä on jatkettava. Kustannuspaineiden osalta jo ennalta tiukkaan tilanteeseen saimme lisäksi ilmoituksen kantaverkkomaksujen noin kahdeksan prosentin noususta. Kokonaistilanteen taustalla vaikuttaa eniten maailmalla useamman vuoden jatkunut epävarmuuden […]
Lue lisää

Ajankohtaista, Hinnat ja ehdot, Sähkö, Verkossa,
1.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Juankoskella

Torstaina 28.11.2024 klo 8.00–15.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Juankoskella. Keskeytys koskee kiinteistöjä Mäntytien, Puutarhatien, Pappilanpellontien, Masuunitien, Tehtaankirkontien ja Poikkitien alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
27.11.2024

Rautavaaran muuntamopalosta johtuneet sähkönsyötön katkot saatu korjattua väliaikaisesti

Eilen 25.11.2024 klo. 9:40 Rautaavaralla tapahtuneen muuntamopalon aiheuttamat sähkönsyötön katkot on saatu korjattua väliaikaisesti 25.11.2024 klo. 21.00 mennessä. Pienjänniteverkkoon palon yhteydessä syntyneet sähkönsyötöt on korjattu väliaikaisesti, ja kohteeseen tullaan uusimaan muuntamo lähiaikoina.
Lue lisää

Häiriöt,
26.11.2024

Savon Voiman kaukolämmön asiakashinnat ja sopimusehdot päivittyvät 1.1.2025 alkaen

Savon Voiman kaukolämmön asiakashinta nousee 7 prosenttia 1.1.2025 alkaen. Samalla astuvat voimaan uudet päivitetyt kaukolämmön sopimusehdot. Kaukolämmön hinnankorotus koskee sekä energia- että tehomaksua.
Lue lisää

Ajankohtaista, Hinnat ja ehdot, Kaukolämpö,
26.11.2024

Jari-myrsky katkoo sähköjä – viankorjaus käynnissä joka puolella aluettamme

Ilmatieteen laitoksen sääennusteen mukaan keskiviikon ja torstain 20.–11.11. väliselle ajalle on Savon Voima Verkon alueelle saapumassa mahdollista lumisadetta ja voimakasta idän ja koillisen välistä tuulta, joka voi puuskissa yltää jopa yli 20 m/s tuulennopeuteen. sääennusteen toteutuessa puuskat voivat aiheuttaa paikallisia vahinkoja ja sähkökatkoja.
Lue lisää

Häiriöt,
21.11.2024