Tutkimme kuluttaja-asiakkaiden verkkopalvelutuotteiden harmonisointia

Julkaistu 22.2.2022

Sähköverkkoyhtiöissä ollaan laajamittaisesti siirtymässä myös kuluttaja-asiakkaiden hinnoittelussa perinteisen perusmaksun ja käytetyn energian sisältävistä tuotteista tehotuotteisiin. Niissä laskulle tulee mukaan tehokomponentti. Tämä lisäys ei tarkoita automaattista hinnankorotusta, kun samalla alennetaan perusmaksun ja energiamaksun osuutta. Tavoitteena on, että jatkossa asiakas pystyy nykyistä enemmän itse vaikuttamaan siirtomaksuunsa. Mitä tasaisemmin sähköä käyttää, sitä enemmän se palkitsee laskun loppusummassa.

Miksi tehotuote?  

Mitä suurempaa tehoa tarvitaan, sitä järeämpää sähköverkkoa meidän on rakennettava. Tehon mukaantulo verkkopalvelumaksuihin myös kuluttaja-asiakkailla muuttaa sähkönsiirrosta maksettavaa hintaa entistä enemmän kustannuksia vastaavaksi. Kustannuksia ohjataan jatkossa aiheuttamisperiaatteen mukaisesti enemmän niille, jotka verkkoa oikeasti kuormittavat. 


Väpistä löytyy jo nyt työkalu kuukausikohtaisen huipputehon tarkasteluun.

Lisää vaikutusmahdollisuuksia sähkölaskuun  

Kun tehomaksu määräytyy käytetyn huipputehon mukaan, on edullisempaa ajoittaa sähkönkäyttö tasaisesti niin, ettei kulutushuippuja syntyisi. Omaa sähkönkäytön ohjausta voi tehdä itse ajoittamalla omia toimintojaan. Automaattisesti se voidaan  hoitaa erilaisten ohjausjärjestelmien avulla. Ohjauksessa on hyvä käyttää talotekniikkaa ja huomioida asia esim. tulevissa remonteissa.

Tehotuotteen rakenne   

Tutkimme parhaillaan sitä, millainen tehotuote soveltuu parhaiten kuluttaja-asiakkaille ja joitakin linjauksia olemme jo tehneet. Tehomaksu tulee perustumaan käytetyn sähkön huipputehoon. Maksu ei rankaise yksittäisestä piikistä, vaan siinä huomioidaan kuukauden kolmen suurimman tuntitehon keskiarvo. Tehomaksu määritetään erikseen joka kuukaudelle, joten esim. talviaikaiset tehopiikit eivät rasita kesäajan sähkölaskuja.   

Vähemmän sähköä käyttäville asiakkaille muutoksella ei ole vaikutusta, koska  tehomaksu tulee laskutukseen vain, jos huipputeho ylittää tuotteelle määritetyn kynnystehon. Sen suuruus tämän hetken arvion mukaan tulee olemaan 5-8 kW välillä. Tyypillisesti alle 10 000 kWh:a vuodessa käyttävillä asiakkailla tehot jäävät noiden arvojen alle. Asiakkaalta veloitettavalla perusmaksulla
katetaankin kynnystehon alle jäävä teho-osuus.  

Milloin tehomaksu otetaan käyttöön ja ketä se koskettaa?  

Teemme selvitystä tuoterakenteen muutokselle ja tehotuotteet tullaan ottamaan käyttöön portaittain lähivuosien aikana. Se, mihin nykyisiin tuotteisiin (yleissähkö, kausisähkö ja yösähkö) tämä vaikuttaa ja miten – on vielä selvitettävänä. Tehon osuus on kuitenkin merkityksellinen jo alle 3×63 A asiakkailla, mikäli vuotuinen sähkönkäyttö on yli 10 000 kWh:a vuodessa.  

Kerromme asiasta tarkemmin selvitystyön jälkeen ja tuomme myös esille konkreettisia keinoja huipputehojen pienentämiseen.

Jos oman sähkönkäyttösi huipputehot kiinnostavat, Väppi-palvelusta löytyy helposti edellisen kuukauden viisi suurinta tuntitehoa ja tarvittaessa sieltä saat ladattua käyttöösi kokonaisen vuoden tuntitehotiedot. 

Mitä uutta?

Savon Voiman hinta- ja sopimusehtoviestintä uudistuu 1.12.2024 alkaen

Joulukuun alusta lähtien viestimme hinta- ja sopimusehtomuutoksista ensisijaisesti sähköisesti uusien verkkopalveluehtojen mukaisesti. Pääasiallinen viestintäkanavamme on asiakkaan meille ilmoittama sähköpostiosoite.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu, Hinnat ja ehdot,
8.10.2024

Asiakaspalvelun aukioloajat loppuvuoden pyhäpäivinä

Joulukuussa itsenäisyyspäivän aattona torstaina 5.12. sekä uudenvuoden aattona 31.12. puhelinpalvelu sulkeutuu kello 16. Asiakaspalvelun puhelinpalvelu on suljettuna itsenäisyyspäivänä 6.12., viikon 52 (23.–29.12.) sekä uudenvuoden päivänä 1.1.2025.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
19.12.2024

Savon Voima selvittää vesihuollon yhteistyömahdollisuuksia Pieksämäen, Suonenjoen ja Leppävirran kanssa

Savon Voima käynnistää vesihuoltoon liittyviä yhteistyöselvityksiä Pieksämäen, Suonenjoen ja Leppävirran kanssa. Tavoitteena on löytää synergiaetuja, jotka tehostavat vesihuollon operatiivista toimintaa ja tuovat kustannussäästöjä kunnille. Selvitykset pohjautuvat Savon Voiman vahvaan osaamiseen kriittisen infrastruktuurin hallinnassa ja digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä.
Lue lisää

Ajankohtaista,
19.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuussa Raatekankaan ja Salpakankaan alueilla

Torstaina 19.12.2024 klo 21.00–03.00 on kaukolämpöverkoston korjauksesta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuun Raatekankaan ja Salpakankaan alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Siilinjärvellä

Torstaina 19.12.2024 klo 6.00–11.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Siilinjärvellä Toritien alueella.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

Kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella

Torstaina 19.12.2024 klo 12.00–20.00 on kaukolämpöverkoston huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Suonenjoella. Keskeytys koskee kaukolämmitettyjä kiinteistöjä Valkeisenkadun, Herralantien, Rautalammintien ja Olavi Leskisen kadun alueilla.
Lue lisää

Häiriöt,
18.12.2024

21-vuotias hakekeskuslämmitys väistyi kaukolämmön tieltä Portaanpään Kristillisellä Opistolla

Lapinlahdella sijaitseva Portaanpään Kristillinen Opisto vaihtoi vanhasta hakelämmityksestä Savon Voiman kaukolämpöön, jota varten rakennettiin lähes kilometri uutta kaukolämpöverkostoa.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakastarinat, Kaukolämpö,
13.12.2024