Sähköinen asiointi

Tutkimme kuluttaja-asiakkaiden verkkopalvelutuotteiden harmonisointia

Julkaistu 22.2.2022

Sähköverkkoyhtiöissä ollaan laajamittaisesti siirtymässä myös kuluttaja-asiakkaiden hinnoittelussa perinteisen perusmaksun ja käytetyn energian sisältävistä tuotteista tehotuotteisiin. Niissä laskulle tulee mukaan tehokomponentti. Tämä lisäys ei tarkoita automaattista hinnankorotusta, kun samalla alennetaan perusmaksun ja energiamaksun osuutta. Tavoitteena on, että jatkossa asiakas pystyy nykyistä enemmän itse vaikuttamaan siirtomaksuunsa. Mitä tasaisemmin sähköä käyttää, sitä enemmän se palkitsee laskun loppusummassa.

Miksi tehotuote?  

Mitä suurempaa tehoa tarvitaan, sitä järeämpää sähköverkkoa meidän on rakennettava. Tehon mukaantulo verkkopalvelumaksuihin myös kuluttaja-asiakkailla muuttaa sähkönsiirrosta maksettavaa hintaa entistä enemmän kustannuksia vastaavaksi. Kustannuksia ohjataan jatkossa aiheuttamisperiaatteen mukaisesti enemmän niille, jotka verkkoa oikeasti kuormittavat. 


Väpistä löytyy jo nyt työkalu kuukausikohtaisen huipputehon tarkasteluun.

Lisää vaikutusmahdollisuuksia sähkölaskuun  

Kun tehomaksu määräytyy käytetyn huipputehon mukaan, on edullisempaa ajoittaa sähkönkäyttö tasaisesti niin, ettei kulutushuippuja syntyisi. Omaa sähkönkäytön ohjausta voi tehdä itse ajoittamalla omia toimintojaan. Automaattisesti se voidaan  hoitaa erilaisten ohjausjärjestelmien avulla. Ohjauksessa on hyvä käyttää talotekniikkaa ja huomioida asia esim. tulevissa remonteissa.

Tehotuotteen rakenne   

Tutkimme parhaillaan sitä, millainen tehotuote soveltuu parhaiten kuluttaja-asiakkaille ja joitakin linjauksia olemme jo tehneet. Tehomaksu tulee perustumaan käytetyn sähkön huipputehoon. Maksu ei rankaise yksittäisestä piikistä, vaan siinä huomioidaan kuukauden kolmen suurimman tuntitehon keskiarvo. Tehomaksu määritetään erikseen joka kuukaudelle, joten esim. talviaikaiset tehopiikit eivät rasita kesäajan sähkölaskuja.   

Vähemmän sähköä käyttäville asiakkaille muutoksella ei ole vaikutusta, koska  tehomaksu tulee laskutukseen vain, jos huipputeho ylittää tuotteelle määritetyn kynnystehon. Sen suuruus tämän hetken arvion mukaan tulee olemaan 5-8 kW välillä. Tyypillisesti alle 10 000 kWh:a vuodessa käyttävillä asiakkailla tehot jäävät noiden arvojen alle. Asiakkaalta veloitettavalla perusmaksulla
katetaankin kynnystehon alle jäävä teho-osuus.  

Milloin tehomaksu otetaan käyttöön ja ketä se koskettaa?  

Teemme selvitystä tuoterakenteen muutokselle ja tehotuotteet tullaan ottamaan käyttöön portaittain lähivuosien aikana. Se, mihin nykyisiin tuotteisiin (yleissähkö, kausisähkö ja yösähkö) tämä vaikuttaa ja miten – on vielä selvitettävänä. Tehon osuus on kuitenkin merkityksellinen jo alle 3×63 A asiakkailla, mikäli vuotuinen sähkönkäyttö on yli 10 000 kWh:a vuodessa.  

Kerromme asiasta tarkemmin selvitystyön jälkeen ja tuomme myös esille konkreettisia keinoja huipputehojen pienentämiseen.

Jos oman sähkönkäyttösi huipputehot kiinnostavat, Väppi-palvelusta löytyy helposti edellisen kuukauden viisi suurinta tuntitehoa ja tarvittaessa sieltä saat ladattua käyttöösi kokonaisen vuoden tuntitehotiedot. 

Mitä uutta?

Kaukolämmön jakelukeskeytys Joensuussa

Maanantaina 12.5.2025 kello 08.00–15.00 on kaukolämpöverkoston saneeraustöistä johtuva jakelukeskeytys kaukolämmön toimituksessa Joensuun Salpakadun ja Helatien alueella. Keskeytyksen piiriin kuuluviin kiinteistöihin on jaettu keskeytystiedotteet. Pahoittelemme häiriötä.
Lue lisää

Häiriöt,
9.5.2025

Kaukolämmön jakelukeskeytyksiä Siilinjärvellä

Maanantaina 12.5.2025 kello 05.30–13.00 on huollosta johtuva kaukolämmön jakelukeskeytys Siilinjärven Toritien alueella. Toinen keskeytys koskee kiinteistöjä Kasurilantien, Asematien, Kuiluntien, Sorakujan, Kotipolun sekä Torien alueilla kello 05.30–08.00.
Lue lisää

Häiriöt,
8.5.2025

Sähkövarastot ja akut yleistyvät – Mitä kuluttajan on hyvä tietää?

Sähkövarastot ja akut tarjoavat uusia mahdollisuuksia energian varastointiin ja reservimarkkinoille osallistumiseen, mutta ne asettavat myös useita pohdittavia kysymyksiä.
Lue lisää

Ajankohtaista, Blogi, Sähkö,
6.5.2025

Meillä on paikka HR Business Partnerille

Haemme HR Business Partneria tukemaan työntekijäkokemuksen kehittämistä liiketoimintalähtöisesti.
Lue lisää

Ajankohtaista, Työpaikat,
5.5.2025

Savon Voima lopettaa turpeen käytön energiantuotannossa Iisalmessa ja Pieksämäellä 

Turpeen käyttö loppuu Iisalmen ja Pieksämäen kaukolämmön ja sähköntuotannossa tänä keväänä, yli vuoden suunniteltua aikaisemmin. Turpeesta luopumisen myötä Savon Voiman oman sähköntuotannon polttoaineet ovat uusiutuvia ja koko konsernin päästöt tippuvat merkittävästi. 
Lue lisää

Ajankohtaista, Kaukolämpö, Sähkö, Ympäristö,
30.4.2025

Asiakaspalvelun aukioloajat vapun aikaan

Vappuaattona 30.4. puhelinpalvelu sulkeutuu kello 16. Asiakaspalvelun puhelinpalvelu on suljettuna vappupäivänä 1.5.2025.
Lue lisää

Ajankohtaista, Asiakaspalvelu,
28.4.2025