Asunto-osakeyhtiö Satkama siirtyi °Kauko Elo -asiakkaaksi – sopimus tuo kustannussäästöjen lisäksi arkeen vakautta ja selkeyttä
Joensuulainen asunto-osakeyhtiö Satkama on 50 huoneiston vuonna 1975 rakennettu asuinkerrostalo. Taloyhtiö on lämmennyt alusta asti kaukolämmöllä ja kertaalleen 90-luvulla järjestelmään on vaihdettu uusi lämmönvaihdin. Nyt taloyhtiössä siirryttiin kaukolämmön °Kauko Elo -palvelun myötä uuteen huolettomampaan ja hintavakaampaan aikaan.
”°Kauko Elon myötä taloyhtiön budjetointi kiinteän hinnoittelun ansiosta on nyt huomattavasti helpompaa. Kun lämmitys on remontit pois lukien suurin taloyhtiön vuosikustannus, tuo palvelu yhtiön talouteen vakautta”, kertoo Kiinteistötili Oy:n isännöitsijä Jonna Kärki (oik.). Vieressä taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Markku Pennanen.
Tälle vuosikymmenelle siirryttäessä taloyhtiössä alettiin valmistautua käyttöikänsä päähän ehtineen lämmönvaihtimen uusimiseen ja tätä remonttia aktiivinen taloyhtiön hallitus alkoikin valmistelemaan puntaroimalla ensin eri ratkaisuvaihtoehtoja. Samaan aikaan talon asukas oli huomannut Savon Voiman markkinointimateriaaleissa esitellyn °Kauko Elo -palvelun ja ehdottanut taloyhtiön hallituksen jäsenelle, että tämäkin vaihtoehto olisi syytä selvittää. Taloyhtiö pyysi myös Savon Voimalta tarjouksen °Kauko Elosta, joka vietiin yhdeksi vaihtoehdoksi seuraavaan hallituksen kokoukseen.
– Aluksi hallituksessa °Kauko Elo -vaihtoehtoon suhtauduttiin epäillen, kuten tyypillisesti kaikkien uusien asioiden osalla ensin tapahtuu. Avoimesti kaikkiin vaihtoehtoihin suhtautuvana taloyhtiön hallitus otti tarjouksen kuitenkin tarkempaan tarkasteluun, muistelee valinnan alkuvaiheita taloyhtiön nykyinen hallituksen puheenjohtaja Markku Pennanen.
Hallitus valitsi keskuudestaan kaksi jäsentä, jotka alkoivat paneutua vielä tarkemmin °Kauko Elo -palvelun sisältöön. Koska vanhan lämmönvaihtimen kunto alkoi askarruttaa, eteni päätöksenteko korvaajan valitsemiseksi ripeästi. Tarkemman selvityksen jälkeen hallitus esitti yhtiökokouksessa valinnaksi °Kauko Elo -palveluun liittymistä. Kokouksesta asia palautui vielä kertaalleen hallituksen tarkennettavaksi ennen lopullisen valinnan varmistumista. Uuteen palveluun siirtyminen olikin lopulta hallinnollisesti kevyt ja sujuva päätös.
– °Kauko Elo -ratkaisuun meidät johdatti ensisijaisesti se, että tämä vaihtoehto nousi esille juuri oikealla hetkellä. Olimme tilanteessa, jossa meidän piti nopeasti ratkaista taloyhtiön lämmönvaihtimen uusiminen. Tämähän kuuluu °Kauko Elo -palvelun piiriin. Lisäksi sen houkuttelevuutta lisäsi kiinteä kuukausihinta pitäen sisällään niin lämmönvaihtimen uusimisen kuin lämmitysenergian perusmaksuineen. Koko sopimuksen pituus on kaksikymmentä vuotta ja sopimuksen tekohetkellä palvelun hinta lukitaan viideksi vuodeksi. Tämän jälkeen kuukausihintaan tehdään indeksitarkistus vuosittain. Jos nyt ensimmäisen viiden vuoden aikana kaukolämmön hinta nousee, se koituu meidän hyödyksi ja vastaavasti jos hinta laskee, niin sitten häviämme, mutta sekin on laskettu, että siitäkin tulemme selviämään.
Jatkon osalta sekin vaihtoehto on tietysti olemassa, että viiden vuoden käytön jälkeen palvelusta on mahdollista siirtyä myös takaisin normaaliin kaukolämpöhinnoitteluun.
– Nyt noin puolentoista vuoden kokemuksen perusteella ainakin meidän taloyhtiö voi suositella °Kauko Eloa vastaavanlaisissa tilanteissa oleville asunto-osakeyhtiöille, toteaa Pennanen.
°Kauko Elo -palveluun siirryttäessä lämmitysenergian ja mahdollisen lämmönvaihtimen uusimisen lisäksi pakettiin kuuluu kiinteistöön asennettava älykäs lämmönsäätöjärjestelmä. Se koostuu ohjauskeskuksesta ja kaikkiin huoneistoihin asennettavista langattomista lämpötilan ja ilmankosteuden mittaavista antureista. Kokonaisuutta hallitaan laitevalmistajan ohjelmiston avulla, jota myös isännöitsijä pääsee käyttämään. Lisäksi taloyhtiön omassa Väppi-palvelussa on näkymä talon huoneistokohtaisiin lämpötilatietoihin.
– Kun taloyhtiö teki päätöksen °Kauko Elo -palveluun siirtymisestä, pallo käytännön asioiden eteenpäin viemisestä siirtyi isännöitsijälle. Liikkeelle lähdettiin Savon Voiman asiakkuuspäällikkö Anssi Luusuan kanssa selvittämällä muutostöiden aikataulut ja myös se, milloin taloyhtiön hinnoittelu muuttuu vanhasta energia- ja tehomallista kiinteään kuukausimaksuun, muistelee Satkaman isännöitsijänä toimiva Karelian Kiinteistötili Oy:n isännöitsijä Jonna Kärki.
– Kohde oli omassa asiakaskunnassani ensimmäinen °Kauko Elo -kohde ja merkittävimmät erot aikaisempaan ovat ainakin siinä, että nyt taloyhtiön budjetointi kiinteän hinnoittelun ansiosta on huomattavasti helpompaa. Kun lämmitys on remontit pois lukien suurin taloyhtiön vuosikustannus, tuo °Kauko Elo yhtiön talouteen vakautta. Ja kun lämmönvaihtimen toiminnasta huolehtii Savon Voima jatkossa vuorokauden ympäri, myös huolet siltä osin ovat jääneet pois.
– Mikä tärkeintä, asukkailta ei ole tullut aiempaa enempää yhteydenottoja lämmitykseen liittyen. Ja nyt kun käytössäni on seurantatyökalu, jolla pystyn heti tarkistamaan huoneistokohtaiset sisälämpötilat, voin itsekin olla asukkaaseen yhteydessä, mikäli jotain merkittävästi poikkeavaa havaitsen, kertoo Kärki.
Lue lisää °Kauko Elosta: savonvoima.fi/kaukoelo
Herättikö °Kauko Elo -palvelu kiinnostuksesi? Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Anssi Luusua
Asiakkuuspäällikkö (Joensuu)
Email: anssi.luusua@savonvoima.fi
Puhelin: 040 734 1296
Emilia Behm
Asiakkuusvastaava, taloyhtiöt
Email: emilia.behm@savonvoima.fi
Puhelin: 044 723 7225