Häiriötilanteet
Energiansaannin luotettavuus on koko yhteiskunnan toimivuuden perusta. Meidän tehtävämme on mahdollistaa se luotettavasti ja turvallisesti. Kun häiriö sattuu kohdalle, reagoimme heti ja tiedotamme nopeasti. Tutustu ohjeisiin, kuinka toimia kaukolämmön ja sähkön häiriötilanteissa. Huollamme ja saneeraamme energiaverkkojamme ympäri vuoden. Voit tarkastella kiinteistösi lähellä olevia työmaita karttapalvelustamme.
Katso keskeytystilanne ja tee vikailmoitus
Onko sähkönjakelussa häiriöitä? Havaitsitko sähköjohtoon kallellaan olevan puun tai linjoihin lentäneen linnun? Auta meitä paikantamaan vika- ja vaaranpaikat ja ilmoita havainnoistasi karttapalvelun kautta.
Avaa kartta ja tee ilmoitusSähkön verkkopalvelun häiriötilanteet ja keskeytykset
Palvelemme 24 h -vikapalvelunumerossa 0800 307 400 sähkön verkkopalveluun liittyvissä häiriötilanteissa. Laajoissa häiriötilanteissa monilla radiokanavilla kerrotaan tilannetietoja. Sähkönjakelun tilaa ja häiriötiedotteita voit seurata verkkosivujemme lisäksi myös facebook-sivullamme.
Häiriöinfo-palvelumme lähettää sinulle automaattisesti viestin tiedossamme olevista keskijänniteverkon sähkökatkoista heti vian ilmettyä tekstiviestinä, mikäli meillä on käytössä ajan tasalla oleva asiakkaan puhelinnumero. Puhelinnumeron voi tarkistaa ja tarvittaessa päivittää Väppi-palvelussa . Väpin kautta voi tilata häiriöilmoitukset myös sähköpostiin. Lisäksi sieltä voi ilmoittaa meille havaintoja vikapaikoista. Väpistä löytyy myös mobiiliversio sovelluskaupoista.
Häiriöviestipalvelu ei valitettavasti aivan kaikista vikatilanteista vielä pysty viestejä lähettämään. Esimerkiksi kaikki pienjänniteverkon viat ja 110 kilovoltin alueverkon viat ovat tällaisia. Lisäksi lyhyistä, muutaman minuutin vioista ei tule viestiä lainkaan tai tulee pelkkä sähköjen palautumisviesti. Joskus myös suurhäiriötilanteissa voi käydä niin, että viestien lähetys ei onnistu sähköverkon kytkentätilanteiden jatkuvasti muuttuessa.
Suurin osa keskeytyksistä aiheutuu luonnonilmiöistä. Ukonilman yhteydessä esiintyvät yksittäiset salamaniskut ja kova tuuli ovat kesäisin yleisimpiä sähkökatkoksien syitä. Talvisin taas märkä lumisade saattaa taivuttaa puita johdoille ja aiheuttaa tykkylumen muodossa harmia pidemmäksikin aikaa. Myös maankaivutyöt tai pieneläimet voivat aiheuttaa sähkökatkoja. Toisinaan sähköt joudutaan katkaisemaan suunnitellusti sähköverkon huolto- ja korjaustöiden ajaksi. Aina sähkökatko ei johdu häiriöstä sähkönjakelussa, vaan sen voi aiheuttaa esimerkiksi asiakkaan palanut sulake tai vika sähkölaitteessa.
Pitkiä sähkökatkoja aiheuttavia vikoja vähennetään verkoston automatiikalla. Automatiikan havaitessa vian sähköverkossa automatiikka tekee ns. jälleenkytkennän, jolloin sähköt katkeavat hetkeksi ja kytkeytyvät uudelleen päälle. Näillä toimenpiteillä sähkökatkon kesto minimoidaan alle sekunnista muutamaan minuuttiin.
Pidemmissä keskeytyksissä sähkökatkon pituutta ja laajuutta vähennetään verkkoon asennettujen kauko-ohjattavien laitteiden avulla. Kauko-ohjauksen avulla vika-aluetta voidaan rajata ja palauttaa sähköt mahdollisimman monelle asiakkaalle. Muille asiakkaille sähköt voidaan palauttaa, kun sähköasentaja on korjannut vian.
Katso myös:
Näin toimit sähkökatkotilanteessa
Keskijänniteverkon sähkökatkot kartalla
Savon Voima Verkon sähkökatkokartta näyttää sinulle tiedot keskijänniteverkon alueella olevista häiriötilanteista ja suunnitelluista työkeskeytyksistä. Huomioithan, että kartassa eivät näy pienjänniteverkon viat, jotka sijaitsevat jakelumuuntajan ja sähkönkäyttöpaikan välillä. Jos kiinteistössäsi on sähköt poikki ja vika ei näy kartalla, tee karttapalvelun avulla vikailmoitus. Ilmoituksen voit tehdä myös, jos esimerkiksi havaitset sähkölinjalle kaatuneen tai kaatumassa olevan puun.
Kaukolämmön häiriötilanteet
Tiedotamme aina suunnitelluista kaukolämmön jakelukeskeytyksistä www-sivujemme häiriötiedotteet-osiossa sekä facebook-sivullamme. Toisinaan joudumme keskeyttämään kaukolämmön jakelun. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kaukolämpöverkoston korjaustyöt tai uusien asiakkaiden liittäminen kaukolämpöverkkoon. Keskeytykset ovat yleensä lyhytaikaisia.
Kaukolämmön maksuton vikapäivystys palvelee numerossa 0800 307 800 vuorokauden ympäri.
Hyvä muistaa kaukolämpökeskeytyksen aikana:
- Lyhytaikainen keskeytys ei laske merkittävästi sisälämpötilaa.
- Astian- ja pyykinpesukonetta voi käyttää normaalisti.
- Ethän tuuleta tai käytä liesituuletinta turhaan.
- Tarkista keskeytyksen jälkeen, että kaikki laitteet toimivat normaalisti.
Vihreä vesi kertoo kaukolämpövuodosta
Vihreä vesi tai höyryn esiintyminen maastossa voivat kertoa kaukolämpöverkoston mahdollisesta vuodosta. Jos havaitset näitä kaukolämpöverkon alueella, ilmoita kaukolämmön vikailmoitusnumeroon 0800 307 800 (24 h).
Lue lisää