Muutokset sähköliittymään
Jos tarvitset liittymääsi muutoksen, ole hyvissä ajoin yhteydessä liittymäpalveluumme. Alla on kuvattu tilanteita, joita sähköliittymän muutoksissa voi tulla eteen ja ohjeistettu, kuinka toimia tällaisissa tapauksissa. Jos tarvetta on pelkästään katkaista kohteesta sähköt voi sen tehdä etäkytkentälaitteessa olevasta EK-painikkeesta.
Täältä löydät etäkytkentälaitteiden ohjeet.
Ohjeita sähköliittymän muutoksiin
Valitessasi tämän irtisanomismenettelyn sinulla säilyy oikeus palata takaisin sähkönkäyttäjäksi sopimuksen tekoajankohdasta alkaen kymmenen vuoden ajan. Mikäli sähkönkäyttötarve alkaa ensimmäisen kolmen vuoden aikana, uusi liittymissopimus hinnoitellaan liittymismaksuhinnastomme mukaisesti. Ensimmäisen kolmen vuoden jälkeen palaaminen sähkönkäyttäjäksi tapahtuu liittymismaksutta kymmenen vuoden määräajan täyttymiseen saakka. Määräajan täytyttyä oikeutesi palata maksutta takaisin sähkönkäyttäjäksi päättyy automaattisesti.
Irtisanoessasi sähkön liittymissopimuksen määräaikaista oikeutta hyödyntäen, katkaisemme sähkönsyötön ja poistamme sähkömittarin. Tarvittaessa puramme tarpeettomaksi jääneen kiinteistön liittymään kytkeytyvän sähköverkon osan. Sopimusmuutoksen yhteydessä tarkistamme, onko liittymissopimuksella palautuskelpoisia liittymismaksuja. Palautamme mahdollisen palautuskelpoisen liittymismaksun osan, josta on vähennetty liittymän purkukulut. Purkukulut voivat olla enintään yhtä suuret kuin palautuskelpoinen liittymismaksu.
Liittymän irtisanomisen voit käynnistää tämän sivun alaosasta löytyvällä lomakkeella. Valitessasi tämän vaihtoehdon lähetämme sinulle nykyisen sopimuksen irtisanomisesta tilauslomakkeen allekirjoitettavaksi. Saatuamme vahvistuksesi teemme kanssasi uuden määräaikaisen oikeuden palata sähkönkäyttäjäksi -liittymissopimuksen. Sopimukset ja tilauslomakkeet voit allekirjoittaa sähköisen palvelumme kautta tai vaihtoehtoisesti lähetämme sopimuksen allekirjoitettavaksi kirjepostilla.
Huomioithan, mikäli liittymä on useamman henkilön omistuksessa, että liittymän irtisanomisen tilaukseen ja uuden sopimuksen tekemiseen tarvitsemme allekirjoituksen kaikilta liittymän omistajilta. Tai vaihtoehtoisesti, mikäli asiaa hoitaa yksi edustaja, tarvitsemme virallisen valtuutuksen muilta liittymän omistajilta. Jos liittymä on kuolinpesän omistuksessa, tarvitsemme kaikkien kuolinpesän osakkaiden allekirjoitukset tai virallisen valtuutuksen muilta kuolinpesän osakkailta.
Liittymän purkutyö aloitetaan, kun olemme saaneet takaisin irtisanomissopimuksen allekirjoitettuna. Poistamme liittymän sähkömittarin ja katkaisemme sähköt. Varaudu tulemaan paikalle, jos sähkömittari sijaitsee lukitussa tilassa.
Jos haluat ottaa liittymän uudelleen käyttöösi, tulee sinun tehdä uusi liittymissopimus kanssamme. Perimme uudesta sähköliittymästä kulloinkin voimassa olevan sähköliittymähinnaston mukaisen liittymismaksun, mikäli sopimuksen laadinta-ajankohdasta on kulunut alle kolme vuotta. Kolmen vuoden jälkeen, kymmenen vuoden määräaikaan saakka, teemme kanssasi maksuttoman ja nolla-arvoisen liittymissopimuksen maksimissaan edellisen liittymissopimuksen liittymäkokoon saakka. Liittymän käyttöönotossa on tarvittaessa huomioitava, että liittymäsi voi vaatia verkoston uudelleenrakentamista. Toimitusaika on vastaava, kuin uuden liittymän hankinnassakin.
Huomioithan, että määräaikaista liittymisoikeutta ei voi käyttää, mikäli kyseessä on uusi vielä käyttöönottamaton liittymä tai jakeluverkonhaltijalla on erääntyneitä saatavia liittyjältä liittymä- tai verkkopalvelun osalta.
Lue lisää ja irtisano liittymäsi määräaikaista sopimusta hyödyntäen:
Liittymissopimuksessasi on sovittu sähköliittymän suurimpien sallittujen pääsulakkeiden koko, joka ilmoitetaan ampeereina. Jos sähkön käyttötarpeesi kasvaa esimerkiksi lämmitysmuodon vaihdon myötä, voit korottaa nykyistä liittymisoikeuttasi maksamalla lisäliittymismaksun.
Miten suurennan sähköliittymääni?
Miettiessäsi, minkä kokoisen liittymän tarvitset, ota yhteyttä omaan sähköurakoitsijaasi tai sähkösuunnittelijaasi, joka auttaa sinua määrittämään sopivan sulakekoon. Hänen kanssaan voit varmistaa, että nykyinen liittymisjohto on riittävä ja sähkölaitteistosi soveltuu haluamallesi muutokselle.
Ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian liittymän suurentamisesta, joka tarkoittaa liittymissopimuksesi päivittämistä uuteen tilanteeseen. Liittymäpalvelumme palvelee numerossa 017 224 300 arkisin klo 8–16 tai sähköpostitse osoitteessa tekninen.myynti@savonvoima.fi.
Liittymissopimuksessa mainittu toimitusaika tarkoittaa aikaa, jonka jälkeen suurempi liittymä on otettavissa käyttöön. Liittymän suurentaminen voi vaatia myös verkon vahvistamista.
Tarkka liittämiskohta määritellään liittymissopimuksessa. Liittämiskohdalla tarkoitetaan kohtaa, jossa sähköliittymä kytketään liittymiskaapelilla verkkoyhtiön sähkönjakeluverkkoon.
Paljonko sähköliittymän suurentaminen maksaa?
Sähköverkkoon liittymisestä laskutamme liittymähinnaston mukaisen liittymismaksun, jolla katamme verkon rakentamisen ja vahvistamisen kustannuksia. Liittymisoikeuden suurentuessa lisäliittymismaksu on hinnaston kapasiteettivarausmaksutaulukon mukaisesti uuden ja vanhan sulakekoon erotuksen suuruinen.
Liittymisjohdolla tarkoitetaan liittymissopimuksessa sovitun liittämiskohdan ja sähköpääkeskuksen välistä johto-osuutta. Rakentajana sinun tulee sopia sen rakentamisesta haluamasi Tukesin hyväksymän sähköurakoitsijan kanssa.
Kun uusit liittymisjohtosi sähkösaneerauksen yhteydessä, sähköurakoitsijasi määrittää liittymiskaapelin poikkipinnan koon. Koko määräytyy liittymisoikeutesi mukaan. Pienin suositeltava poikkipinta on alumiinikaapelia käytettäessä vähintään 25 mm2.
Me verkkoyhtiönä määritämme tarkemman liittämiskohdan tonttisi rajalle, mutta emme tee muutoksia liittymiskaapeliisi. Jos sen liittäminen sähköverkkoon vaatii yhteensopivaa jatkosta, me huolehdimme jatkoksesta uuden liittymiskaapelin verkkoon liittämisen yhteydessä. Liittymisjohdon uusimisen myötä päivitämme samalla liittymissopimuksesi, ja uuden liittymisjohdon kunnossapitovastuu sekä omistus jäävät sinulle.
Lisäksi veloitamme kytkennän muutoksesta sähköverkkoon erillisen palveluhinnaston mukaisesti.
Remontin yhteydessä herää usein tarve uudistaa kodin sähköasennukset ja sen myötä uusia kodin sähköpääkeskus. Ota yhteyttä Tukesin valtuuttamaan sähköurakoitsijaan, jos sähköpääkeskuksen uusiminen tulee ajankohtaiseksi. Hän huolehtii keskuksen vaihdosta, ja me verkkoyhtiönä katkaisemme sähkön syötön vaihdon ajaksi, jotta urakoitsijallasi on turvallista työskennellä.
Teemme myös tarvittavat energiamittareihin kohdistuvat työt, joita ovat mittarin siirto, poisto, asennus tai vaihto. Sähköurakoitsijasi tilaa mittariin liittyvät työt meiltä yleistietolomakkeella. Laskutamme sinulta työt voimassaolevan palveluhinnaston mukaisesti.
Minne uusi sähköpääkeskus tulee sijoittaa?
Jos teet peruskorjausta kiinteistössäsi ja uusit sähköpääkeskuksen, se tulee sijoittaa kuten uudiskohteissa. Suositeltavin sähköpääkeskus on tontin rajalle sijoitettava ns. pihakeskus. Tällöin se soveltuu sellaisenaan niin rakennusaikaiseen kuin lopulliseenkin käyttöön. Muita keskuksen sijoitusvaihtoehtoja ovat ulkoseinä, katos tai muu suojainen lukitsematon tila.
Sähköpääkeskusta ei saa sijoittaa sähköpylvääseen tai asentaa lukittuun tilaan, kuten eteiseen, autotalliin tai varastoon.
Jos kiinteistölläsi sijaitsee useampi kuin yksi sähkönkäyttöpaikka, kuten rakennus tai huoneisto, joiden sähkönkulutusta haluat jatkossa mitata erikseen, tarvitset jokaiselle sähkönkäyttöpaikalle oman sähkömittarin. Lisämittauksella tarkoitetaan keskukseen lisättävää uutta laskutusperusteista sähkömittaria. Lisämittauksen tulee sijaita samassa sähköpääkeskuksessa sähköliittymän muiden mittareiden kanssa.
Muistathan tehdä ajoissa sähkönmyyntisopimuksen haluamasi sähkönmyyjän kanssa, jotta tilauksesi etenee ilman viiveitä ja sähköt voidaan kytkeä. Sähkön myyjä toimittaa tiedon edelleen verkkoyhtiölle, joka tekee sinulle verkkopalvelusopimuksen. Sähkön myyjää voit halutessasi vaihtaa myöhemmin, jos haluat kilpailuttaa sähkösopimuksesi.
Sähköurakoitsijasi auttaa sinua selvittämään tarvittavat muutokset sähkölaitteistollesi. Kun urakoitsijasi on tehnyt tarpeelliset muutokset, hän tilaa meiltä lisämittarin asennuksen.
Esimerkki lisämittauksesta
Tontilla on kaksi rakennusta, joista toiseen muuttaa vuokralainen. Molemmat rakennukset ovat saman sähköpääkeskuksen ja mittarin takana, koska ovat olleet käytössä yhdellä kotitaloudella. Toiseen rakennukseen tulee vuokralainen, jolle halutaan nyt oma sähkölasku.
Asiakas pyytää sähköurakoitsijaa tarkistamaan sähkölaitteiston soveltuvuuden kahdelle laskutusperusteiselle mittarille. Asiakas on yhteydessä sähkön myyjään uuden sopimuksen tekemisestä ja verkkoyhtiö saa tiedon uudesta käyttöpaikasta ja tekee verkkosopimuksen.
Urakoitsija toimittaa ja asentaa asiakkaalle uuden sähköpääkeskuksen. Urakoitsija tilaa lisämittarin asennuksen ja jännitekatkon verkkoyhtiöltä yleistietolomakkeella. Verkkoyhtiö katkaisee sähköt asennuksen ajaksi, asentaa lisämittarin ja siirtää nykyisen mittarin uuteen sähköpääkeskukseen.
Mittarin poistolla tarkoitetaan verkkoyhtiön laskutusperusteisen mittarin poistoa. Selvitä ensin, onko poistettava mittari sähköliittymäsi ainoa laskutusperusteinen mittari.
Voit tilata mittarin poiston ottamalla yhteyttä liittymäpalveluumme, jos siihen liitetty sähkölaitteisto on jatkossa tarpeeton.
Jos sähkölaitteisto jää käyttöön ja haluat siirtää sen kulutuksen toisen mittarin taakse, tarvitsemme sähköurakoitsijaltasi tilauksen mittarin poistosta. Me verkkoyhtiönä huolehdimme aina mittarin poistosta.
Esimerkki mittarinpoistosta
Tontilla sijaitsee kaksi rakennusta, joista halutaan saada vain yksi sähkölasku. Nykyisin molemmilla rakennuksilla on oma laskutusperusteinen mittari. Toinen mittari pitää poistaa ja poistettavan mittarin kulutus siirtää jäävän mittarin taakse. Tähän tarvitset omaa sähköurakoitsijaa, joka tekee tarvittavat muutokset sähköpääkeskukseen. Asiakkaan sähköurakoitsija tilaa meiltä verkkoyhtiöltä mittarin poiston.
Verkkoyhtiö käy poistamassa mittarin. Verkkoyhtiö toteuttaa verkkopalvelun irtisanomisen ja ilmoittaa myyntisopimuksen päättymisen sähkön myyjälle lopetettavan mittauksen osalta.
Verkkopalvelutuotteen muutos
Verkkopalvelutuote määräytyy käytössä olevien sulakepohjien tai kahvasulakkeiden koon sekä mittaustavan perusteella.
Mittaustavan muutos
Voit valita mittaustavan sähkön tarpeesi ja kulutuksesi mukaan. Halutessasi voit vaihtaa tuotteen, kun olet käyttänyt sitä vähintään vuoden ajan. Muutos voi olla tarpeen rakennuksen laajentamisen tai remontin yhteydessä, jos vaikkapa kotiisi tulee useampi uusi laite, jotka yhdessä nostavat sähkönkulutusta. Myös lämmitysjärjestelmän muuttuessa tai esimerkiksi maataloustoiminnan loppuessa tilalla voi olla aiheellista vaihtaa mittaustapaa, jos sähkönkulutus laskee ja yö- tai kausisiirrolle ei enää ole tarvetta.
Huomioithan, että mittauksessa käytetään suoraa mittaustapaa 3 x 63 A:n pääsulakekokoon saakka. Sitä suuremmilla pääsulakkeilla mittaus on toteutettava epäsuorana virtamuuntajamittauksena.
Kts. tarkemmin Urakoitsijoille-kohdasta Sähköenergian mittaus.
Mittaus tulee myös muuttaa epäsuoraksi pääsulakkeiden suurentuessa yli 3 x 63 A:ksi. Vastaavasti jos pääsulakkeet pienenevät 3 x 63 A tai pienemmäksi, mittaus on muutettava suoraksi.
Sulakekoon muutos
Oikealla pääsulakekoolla varmistat, että sulake ei pala vaikka kaikki sähkölaitteet olisivat päällä. Joskus ratkaisu voi olla myös mahdollinen vaiheiden vinokuormituksen tasaaminen valitsemasi sähköurakoitsijan toimesta.
Ole yhteydessä liittymäpalveluumme, me neuvomme ja opastamme oikean sulakekoon valinnassa. Käytössäsi oleva pääsulakekoko saa olla korkeintaan liittymisoikeutesi suuruinen. Jos sulakekokoa suurennetaan, varmistamme riittääkö liittymisoikeutesi ja sovimme kanssasi sen suurentamisesta tarvittaessa.
Sulakkeiden vaihdon voi toteuttaa sähköurakoitsijasi, joka ilmoittaa tekemänsä muutoksen meille verkkoyhtiöön, ja me vaihdamme verkkopalvelutuotteeseesi oikean pääsulakekoon. Voit myös tilata meiltä verkkoyhtiöstä sulakkeen vaihdon, jolloin laskutamme siitä palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun.
Jos omakotitalon tai vapaa-ajan asunnon omistaja vaihtuu, yleensä myös sähkö- ja kaukolämpöliittymä vaihtavat omistajaa. Liittymät ovat irtainta omaisuutta, jotka eivät siirry kiinteistön uudelle omistajalle automaattisesti. Liittymän uuden omistajan tulee ilmoittaa omistajuuden muutoksesta Savon Voimalle.
Helpoin tapa huolehtia liittymän omistajuuden muutoksesta on kirjata se kiinteistön kauppakirjaan tai muuhun muutostilanteen asiakirjaan.
Liittymän uuden omistajan pitää ilmoittaa omistajuuden muutoksesta Savon Voimalle erikseen, sillä tieto kaupanteosta tai kauppakirjasta ei välity meille automaattisesti. Tee ilmoitus mahdollisimman pian kiinteistökaupan jälkeen nettisivuiltamme löytyvällä omistajanvaihdoslomakkeella. Muista myös tehdä sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa.
Huomioithan, että liittymissopimuksen siirtoa emme voi vahvistaa, mikäli meillä on sähkön siirron sopimuksiin liittyviä saatavia entiseltä omistajalta.
Sähköliittymä tarkoittaa tontin sähkönkäyttöoikeutta sekä tontilla fyysisesti sijaitsevaa sähköverkkoa, jonka kautta kiinteistö on liitetty paikallisen sähköverkkoyhtiön verkkoon. Jos olet sähköliittymän sijasta tekemässä muutoksia sähkösopimukseen, olethan yhteydessä sähkönmyyjään.
Jos haluaisit muuttaa sähköverkon sijaintia, pyydä muutostyöstä tarjous ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme p. 017 224 300 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@savonvoima.fi. Asiakaspalvelumme ohjaa yhteydenoton paikkakuntasi sähköverkoston suunnittelijalle.
Kerro meille mahdollisimman tarkasti, mitä haluat muutettavan ja millaiseksi. On tärkeää, että teet tarjouspyynnön heti suunnittelun alkuvaiheessa, koska tarjouksen laatiminen edellyttää usein aikaa vievää esisuunnittelua.
Jos toivomasi muutos on mahdollista toteuttaa, saat meiltä kirjallisen tarjouksen muutostyöstä kuuden viikon sisällä. Kun olet hyväksynyt tarjouksen, varaa lisäksi varsinaiselle muutostyölle aikaa vähintään kahdesta kolmeen kuukautta. Muutoksen hinta ja toteutusaika lasketaan aina tapauskohtaisesti ja löydät ne sinulle lähetettävästä tarjouksesta.
Suosittelemme liittymän laittamista ylläpitoon, kun rakennuksessa ei ole toistaiseksi tarvetta käyttää sähköä. Ylläpitoon siirto on suositeltavaa, mikäli sähkönkäyttötarve on kuitenkin todennäköinen lähitulevaisuudessa. Ylläpidossa liittymissopimus pysyy voimassa ja siten myös oikeus liittyä sähköverkkoon uudelleen. Esimerkki ylläpitoon laitettavasta liittymästä on vanha talo, jonka tulevaisuuden käyttötarkoitus on avoinna.
Mikäli tulevaisuuden sähkönkäyttötarve on mahdollinen, mutta ajankohta epävarma, suosittelemme sinua harkitsemaan vaihtoehtoisena menettelynä liittymän irtisanomista käyttäen määräaikaista oikeutta palata sähkönkäyttäjäksi.
Kun siirrämme sähköliittymän ylläpitoon, katkaisemme sähkönsyötön ja poistamme sähkömittarin. Tämän jälkeen käyttöpaikalla ei ole mahdollista käyttää sähköä ennen liittymän uudelleen käyttöönottoa. Teemme kanssasi ylläpidosta erillisen ylläpitosopimuksen ja lähetämme siitä sinulle sopimusvahvistuksen. Sen jälkeen liittymän ylläpidosta veloitetaan kuukausimaksu sähköliittymähinnaston mukaisesti. Ylläpitoon siirtyminen ja laitteiston uudelleen liittäminen ovat asiakkaalle maksuttomia toimenpiteitä.
Tilaa liittymän siirtäminen ylläpitoon täyttämällä sähköisen tilauslomakkeen tiedot. Sen jälkeen tilaamme sopimusurakoitsijaltamme mittauksesi poiston ja liittymäsi irrotuksen sähköverkosta. Sopimusurakoitsijamme edustaja ottaa sinuun yhteyttä ja sopii kanssasi tarkemman aikataulun.
Jos mittaus on lukitussa tilassa, tarvitsemme sinut tai edustajasi paikalle mittaukselle pääsyn varmistamiseksi. Mittauksen poiston ja liittymän irrotuksen toimitusaika kolme kokonaista työpäivää. Kun mittari on poistettu ja liittymä irrotettu sähköverkosta, ylläpito astuu voimaan viivytyksettä.
Kun tarvitset sähköliittymää uudelleen, huomioithan, että joissakin tapauksissa verkostosaneerauksemme yhteydessä sähköverkkoon liittämiskohtasi voi muuttua tai kiinteistöllesi liittymävalmiuden uusiminen voi vaatia oman toimitusaikansa.
Mikäli sähköliittymä on ollut pois käytöstä yli talvikauden, ota yhteyttä sähköurakoitsijaasi. Urakoitsija tekee liittymän käyttöönottotarkastuksen ja huolehtii, että liittymä sähkölaitteineen on turvallisesti kytkettävissä verkkoon. Urakoitsija lähettää meille yleistietolomakkeen, jolla hän tilaa kytkennän ja mittaroinnin.
Huomioi, että liittymäsi ei voi olla sopimuksettomassa tilassa, joten liittymäsopimuksen irtisanominen tarkoittaa myös liittymän fyysistä verkosta erottamista ja energiamittauksen poistamista sähkökeskuksesta. Sähköliittymän irtisanomisen vaihtoehto on liittymän laittaminen ylläpitoon. Ylläpidossa olevasta liittymästä peritään erillinen liittymismaksuhinnaston mukainen kuukausittainen ylläpitomaksu. Jos tarvetta on pelkästään katkaista kohteesta sähköt voi sen tehdä etäkytkentälaitteessa olevasta EK-painikkeesta. Täältä löydät etäkytkentälaitteiden ohjeet.
Elämässä tapahtuu aika-ajoin suuria ja pieniä muutoksia, jotka voivat vaikuttaa sähköliittymään ja siihen liittyviin sopimuksiin. Ohessa on koottuna muutamia neuvoja eri muutostilanteisiin.
Sähköliittymä kuolemantapauksissa
Kuolemantapauksissa vainajan nimissä olevat sopimukset on hyvä päivittää uuden sopimushenkilön nimelle. Mikäli leski jää asumaan yhteiseen kotiin, sopimukset tulee siirtää hänen nimiinsä. Ilmoitus kuolemantapauksesta tulee tehdä sähköä myyvälle yhtiölle, josta tieto päivittyy Savon Voiman Verkko Oy:lle. Mikäli puolisoa ei ole, siirtyy liittymäsopimus kuolinpesän nimiin, joka hallinnoi liittymää sen voimassaolon ajan tai siihen asti kuin kuolinpesä myy kiinteistön ja sähköliittymän uudelle omistajalle.
Sähköliittymä erotilanteessa
Sähköliittymä jää erotilanteessa sopimuksen allekirjoittaneen osapuolen vastuulle. Mikäli sopimus on yhteisesti allekirjoitettu, on liittymä ja sopimus jaettavaa omaisuutta. Erotilanteessa on tärkeää muistaa, että kohteesta pois muuttava osapuoli päättää osaltaan sekä myynti- että verkkosopimukset ja ilmoittaa näistä joko verkkoyhtiölle tai sähkönmyyjälle. Lisäksi sähköliittymästä on tehtävä erillinen ilmoitus, ja myös huomioitava mahdolliset kaukolämpösopimukset, mikäli niitä kohteessa on. Talon myynnin yhteydessä täytyy myös liittymien sopimukset muistaa siirtää uusille omistajille.
Lataa valtakirja
Valtakirjalla valtuutat nimetyn henkilön hoitamaan kokonaisvaltaisesti sähkösopimuksiin ja muihin energiaratkaisuihin liittyviä asioita Savon Voima Oyj:n kanssa. Tulosta, täytä ja allekirjoita valtakirja. Lähetä valtakirja sähköisen yhteydenottolomakkeemme kautta tai postitse:
Savon Voima Oyj, Asiakaspalvelu
PL 1024 (Kapteeninväylä 5)
70901 Toivala
Irtisanoessasi sähkön liittymissopimuksen, katkaisemme sähkönsyötön ja poistamme sähkömittarin. Tarvittaessa puramme lisäksi liittymää syöttävän sähköverkon osan. Liittymän irtisanomisen yhteydessä tarkistamme onko liittymissopimuksella palautuskelpoisia liittymismaksuja. Palautamme mahdollisen palautuskelpoisen liittymismaksun osan, josta on vähennetty liittymän purkamisesta aiheutuvat kulut. Purkukulut voivat olla enintään yhtä suuret kuin palautuskelpoinen liittymismaksu. Perusmaksu ja kulutettu energia veloitetaan normaalisti mittarin poistoon saakka. Liittymän irtisanomisaika on yksi kuukausi.
Liittymän irtisanomisen voit käynnistää tämän sivun alaosasta löytyvällä lomakkeella. Tiedon saatuamme laadimme tarvittavan tilauksen tekemiseen liittymän irtisanomisen ilmoituslomakkeen, jonka voit allekirjoittaa sähköisen palvelumme kautta tai vaihtoehtoisesti lähetämme sopimuksen allekirjoitettavaksi kirjepostilla.
Huomioithan, mikäli liittymä on useamman henkilön omistuksessa, että liittymän irtisanomisen tilaukseen tarvitsemme allekirjoituksen kaikilta liittymän omistajilta. Tai vaihtoehtoisesti, mikäli asiaa hoitaa yksi edustaja, tarvitsemme virallisen valtuutuksen muilta liittymän omistajilta. Jos liittymä on kuolinpesän omistuksessa, tarvitsemme kaikkien kuolinpesän osakkaiden allekirjoitukset tai virallisen valtuutuksen muilta kuolinpesän osakkailta.
Liittymän verkosta irrottaminen ja verkoston purkutyö aloitetaan, kun olet allekirjoituksellasi vahvistanut irtisanomisen. Poistamme liittymän sähkömittarin ja katkaisemme sähköt kuukauden sisällä siitä, kun sopimus on palautunut meille. Varaudu tulemaan paikalle purkukohteeseen, jos sähkömittari sijaitsee lukitussa tilassa.
Jos haluat ottaa liittymän uudelleen käyttöösi, tulee sinun tehdä uusi liittymissopimus kanssamme. Perimme uudesta sähköliittymästä kulloinkin voimassa olevan sähköliittymähinnaston mukaisen liittymismaksun.
Mikäli tulevaisuuden sähkönkäyttötarve on mahdollinen, mutta ajankohta epävarma, suosittelemme sinua harkitsemaan vaihtoehtoisena menettelynä liittymissopimuksen irtisanomista käyttäen määräaikaista oikeutta palata sähkönkäyttäjäksi.
Huomioi, että liittymäsi ei voi olla sopimuksettomassa tilassa, joten liittymäsopimuksen irtisanominen tarkoittaa myös liittymän fyysistä verkosta erottamista ja energiamittauksen poistamista sähkökeskuksesta. Sähköliittymän irtisanomisen vaihtoehto on liittymän laittaminen ylläpitoon. Ylläpidossa olevasta liittymästä peritään erillinen liittymismaksuhinnaston mukainen kuukausittainen ylläpitomaksu. Jos tarvetta on pelkästään katkaista kohteesta sähköt voi sen tehdä etäkytkentälaitteessa olevasta EK-painikkeesta. Täältä löydät etäkytkentälaitteiden ohjeet.
Ilmoita liittymän siirrosta ylläpitoon tai irtisanomisesta oheisella lomakkeella
Ota yhteyttä!
Liittymäpalvelu:
p. 017 224 300 (arkisin klo 8–16)
tekninen.myynti@savonvoima.fi