Karjalankosken ja Juankosken kalaportaat avattiin vaelluskaloille
Juankoskella sijaitsevien Karjalankosken ja Juankosken vesivoimalaitosten yhteyteen rakennetut kalaportaat valmistuivat syyskuun 2020 lopussa. Tuolloin niissä suoritettiin koejuoksutukset ja tarkastukset, joiden aikana varmistettiin, että kalateiden virtaamat ovat vaelluskalojen nousun ja erityisesti erittäin uhanalaisen järvitaimenen kannalta optimaaliset. Nyt kalaportaiden sulkuluukut avautuivat vaelluskaloille ensimmäistä kertaa.
Talven ajan kalaportaat ovat olleet kuivina ja nyt ne avattiin ensimmäistä kertaa varsinaiseen tehtäväänsä mahdollistamaan vaelluskalojen nousun lisääntymisalueilleen Vuotjärveen ja siihen laskeviin jokiin ja puroihin.
– Jo ennen hankkeeseen ryhtymistä teimme paljon selvitystyötä esimerkiksi ELY-keskuksen kalatalousasiantuntijoiden kanssa, ja varmistuimme siitä, että kalaportaiden merkitys on äärimmäisen tärkeä järvitaimenen luontaiselle lisääntymiselle Vuoksen vesistössä, vakuuttaa ympäristön ja vesivoiman asiantuntija Mimma Kuurakka.
Lupaehtojen mukaisesti kalaportaat on vuosittain pidettävä auki vähintään 1.5.–31.10. välisen ajan. Lisäksi ehdoissa edellytetään, että minimissään kolmen vuoden ajan seuraamme kalateiden toimivuutta ja ennen kaikkea sitä, kuinka lisääntymisvaelluksellaan olevat järvitaimenet ottavat uudet vesivoimalaitosten kiertotiet käyttöönsä.
– Kalojen noususeurannan toteutamme hahmotunnistuksella varustetulla kameravalvonnalla loppukesästä alkaen. Ensimmäisen nousukauden tuloksista tiedotamme tämän vuoden lopussa. Syksy onkin kudulle nousevan järvitaimenen kannalta ajankohtainen aika seurantaan. On hyvä kuitenkin huomioida, että voi mennä useampi vuosi ennen kuin tehty työ alkaa tuottaa näkyvää hedelmää, kertoo Kuurakka.
Kalaportaat on suunniteltu huolella, sillä kumpikin kohde oli omalla tavallaan haasteellinen. Karjalankoskella esimerkiksi tilan ahtaus ja maaston muodot asettivat toteutukselle omat reunaehtonsa. Juankosken vesivoimalaitoksella kalaportaiden tuli puolestaan soveltua ympäröivään kulttuuriympäristöön.
– Juankoskelle rakennettiin arvokkaaseen kulttuurimaisemaan soveltuva betoninen pystyrakokalatie. Karjalankoskella vedenpintojen korkeusero oli niin suuri, ettei sinne voitu rakentaa perinteisiä betonisia kalaportaita. Betonisten elementtien lisäksi Karjalankoskelle tuli haastaviin maastonmuotoihin sopiva Denil-komposiittirakenne, jossa vesi virtaa haittalevyjen lomitse koskimaisesti, kertoo rakennuttaja Aki Korkalainen.
– Haastetta Karjalankoskella lisäsi viimeisen osan asennus, kun paksuun patomuuriin piti puhkaista aukko halkaisijaltaan puolitoistametriselle teräksiselle siltarummulle. Tätä järeää putkea pitkin kalat pääsevät sitten nousemaan tien toiselle puolelle yläjuoksulle. Reiän teosta jääneestä betoninkappaleesta saimme hienon pohjan muistolaatalle, joka koristaa nyt ympäristöä Karjalankoskella, myhäilee Korkalainen.
Kalaporrashankkeiden kokonaiskustannus oli noin 700 000 euroa. Maa- ja metsätalousministeriö myönsi hankkeelle vaelluskalakantojen elvyttämiseen tarkoitettua tukea 349 000 euroa, jolla rahoitettiin osa Karjalankosken kalaportaiden kustannuksista. Juankosken kalatien rahoituksesta Savon Voima vastasi kokonaisuudessaan itse.
Videoseuranta Karjalankoskella antaa viitteitä kalateiden toimivuudesta
Seurannassa havaitut taimenet ovat mitä todennäköisimmin alapuoliseen Juurusveteen istutettuja yksilöitä.
Lue lisää